Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 01 nov 2014, 03:00

Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Onduidelijkheid kaarten geven bij D junioren 
Auteur Bericht
Scheidsrechter op B-lijst

District: Noord
Groep: 24
Bericht Onduidelijkheid kaarten geven bij D junioren
Hallo.

Dit heeft mij al jaren bezig gehouden. Toen ik begon als club scheidsrechter en voor het eerst D junioren mocht fluiten zeiden ze meteen al dat bij de D's ze ook geen kaarten hebben zoals bij de E en F pupillen. Dus alleen de straftijd regeling

Nu had ik is een wedstrijd gekeken van Drachtsterboys D1 tegen ik dacht Cambuur D2 en ik zag dat een speler van Cambuur een gele kaart kreeg en liep direct naar de kant en kwam er ook niet meer in, en ik zag geen rood verder. Heeft een gele kaart een andere waarde bij de D's ofzo?

Nu las ik op dit forum dat het wel kan of zelfs moet, al zie ik dan weer een boel mensen die vemelden ja ik gebruik dan toch ook vaak de tijd regelingen in plaats van kaarten.

Nu zal het zijn dat ik het nieuwe seizoen geen D junioren meer zal fluiten pas als ik in groep 23 kom. 1e divisie D las ik volgensmij.

Maar toch zou ik willen weten wat is het nou?

Heb echt tientallen D wedstrijden gezien en zelf ook gefloten en heb maar 1x meegemaakt dat er een gele kaart werd gegeven, en ik kan nu al zeggen van wat ik gezien heb waren en meer dan genoeg overtredingen te zien die kaart waardig zijn maar dan zie ik nog altijd de straftijd regeling ter pas komen.

Maarja wat ik al eerder opmerkte, zag ik is een gele kaart bij de D's ( hoofdklasse ) en die speler ging naar de kant...

Mocht ik later is in groep 23 komen en dus kans heb dat ik 1e divisie D krijg wat moet ik dan hanteren?

Hoop dat iemand mij dit is duidelijk kan uitleggen, dit houd mij al ongeveer 2 jaar bezig en heb eigenlijk nooit echt een duidelijk antwoord gekregen behalve dan dat velen zeggen nee geen kaarten alleen straftijd regelingen.

Laatst bijgewerkt door Quinos op 18 jun 2011, 22:00, in totaal 1 keer bewerkt.

18 jun 2011, 21:20
Profiel
Pierluigi Collina

Groep: Za2
Bericht Re: Onduidelijkheid kaarten geven bij D junioren
Paar dingen zijn heel duidelijk.
1) Bij de D's zijn de regels exact zoals bij alle andere junioren, op de doelptrap, de corner en het doorwisselen na.
2) Dat betekend dat in de B-categorie D's (onder de hoofdklasse) straftijd toegepast mag worden en dat dat in de A-categorie (hoofdklasse, 2e en 1e divisie) niet mag.
3) Dat betekend dat er kaarten gegeven kunnen worden.
4) Gele kaart is geen rode kaart, ook niet bij de D's.

Nu ga ik over naar vermoedens
1) Als in de D's een kaart wordt gegeven vermoed ik dat de iritatiefactor bij de scheidsrechter al behoorlijk is opgelopen. Als in de D"s een kaart wordt gegeven is het oppassen. Die jongen is denk ik preventief gewisseld.
2) Ik vermoed dat veel mensen die jij hebt gesproken er geen klap van af wisten.
3) Ik vermoed dat veel forumleden net als ik heel goed weten wat wel en niet mag bij de D's qua kaarten, echter net als ik overtuigd zijn dat op lager niveau D's een tijdstrafje beter werkt. Echter bij de wedstrijd die jij hebt gezien was er meen ik sprake van een KNVB-scheidsrechter, en die is natuurlijk gewoon verplicht de kaart te geven.

Tot zover mijn uitleg m.b.t. kaarten bij de D's. Ik hoop dat het je duidelijker is geworden?

Overigens moet ik er bij zeggen dat als ik toen ik je openingszin las toch minstens een diep persoonlijke vraag verwachtte, wel of niet trouwen, zoiets. (Titel had ik ff niet gelezen) Deze vraag kwam voor mij erg onverwacht. :P

18 jun 2011, 21:45
Profiel

Hey Rik.

Ik heb inderdaad veel verhalen gehoord van mensen die dus foutief blijken te zijn.

Nouja kan ik helaas spijtig zeggen dat ik dus een aantal keren echt wel kaarten had moeten geven in plaats van straftijd regelingen.

Maar ik weet nu teminnste hoe het dus echt zit.

Bedankt voor je antwoord, het is mij meer dan duidelijk.

18 jun 2011, 21:55
Profiel
Pierluigi Collina

Ja, dat gebeurt vaker. Ik hoor wel meer verhalen. Maar het manko is ook dat zelfs mensen die het wel weten bij clubs bijvoorbeeld dat gewoon niet vertellen. Het aantal keren dat ik een betoog heb gehoord over dat kaarten niet op papier hoeven van de KNVB is denk ik bijna net zo groot als het aantal keren dat ik geel heb gegeven in de 1e klasse of lager. Als je dat toevallig opvangt als beginnende scheidsrechter dan ga je dat op gegeven moment geloven vermoed ik. Dus dat probleem zit 'm gewoon in dat soort mensen... 't Zou fijn zijn als daar iets aan gebeurde, want daardoor worden veel kaarten niet gegeven en bijna nog erger, niet opgeschreven, maar dat is ook voor de KNVB een bijna ondoenlijke zaak. Helaas!
Maar het is jou niet aan te schrijven denk ik. Als club-scheidsrechter ben je nu eenmaal afhankelijk van de informatie die je toevallig krijgt, zolang je geen BOS (of andere cursus) hebt gehaald.

Ook als KNVB scheidsrechter hoor ik het nog wel eens van clubscheidsrechters. Zeker als ik een impulsieve dag heb wil ik daar nog wel eens op reageren. 't Wordt me wel niet in dank afgenomen, maar het is toch iets. Zou denk ik goed zijn als dat meer gebeurde.

18 jun 2011, 22:08
Profiel
Pierluigi Collina

District: West II
Groep: J1
Een tijdstraf van 5 minuten mag uitsluitend worden toegekend bij het veldvoetbal in de zogenaamde B-categorie.

In deze B-categorie dient ALLEEN een overtreding van de codes 01 t/m 09 (de zogenaamde spelbedervende overtredingen) met een straftijd van 5 minuten te worden bestraft:
01 Gooien van aarde, pol gras of ander voorwerp
02 Wegtrappen van de bal terwijl het spel dood is
02 Weggooien van de bal terwijl het spel dood is
03 Het onvoldoende afstand nemen bij een vrije schop
04 Vertraging van een spelhervatting
04 Belemmeren van een spelhervatting
05 Opzettelijk hands (anders dan bedoeld als het ontnemen van een scoringskans)
06 Voortijdig het speelveld verlaten zonder toestemming scheidsrechter
07 Het speelveld betreden en deelnemen aan de wedstrijd zonder toestemming van de scheidsrechter
08 Met woord en gebaar aangeven het niet met de scheidsrechter eens te zijn
09 Ander onbehoorlijk gedrag of spelbederf, t.w. …………

Voor bovenstaande overtredingen dient dus 5 minuten straftijd te worden toegekend en géén gele kaart te worden getoond, tenzij een speler reeds eerder in de wedstrijd met een 5-minutenstraf is bestraft. In dat geval dient de speler wél de gele kaart te worden getoond, want een speler kan in dezelfde wedstrijd maar één keer straftijd krijgen.
Voor een overtreding hoger dan code 09 kun je een speler dus nooit 5 minuten straftijd geven! Je ziet vaak dat scheidsrechters een speler straftijd geven nadat er een overtreding is gemaakt tegenover een tegenspeler. Dit is onjuist! Met andere woorden: als een speler een overtreding begaat tegenover een tegenstander, dan kan er nooit 5 minuten straftijd toegekend worden, want dat is altijd een code hoger dan 09. (..) Het gaat dus bij straftijd niet over de ernst van de overtreding, maar over de aard van de overtreding. Alléén voor overtredingen met de codes 01 t/m 09!

Bron: COVS Groningen (Document over de 5 minuten regeling door Klaas Smith)

Hoop dat je hier wat aan hebt en alles duidelijk wordt. Moet zeggen dat het hier prima en gedetailleerd staat beschreven.

19 jun 2011, 01:12
Profiel
Pierluigi Collina

Groep: ZA 3
Hallo.

Dit heeft mij al jaren bezig gehouden. Toen ik begon als club scheidsrechter en voor het eerst D junioren mocht fluiten zeiden ze meteen al dat bij de D's ze ook geen kaarten hebben zoals bij de E en F pupillen. Dus alleen de straftijd regeling

Nu had ik is een wedstrijd gekeken van Drachtsterboys D1 tegen ik dacht Cambuur D2 en ik zag dat een speler van Cambuur een gele kaart kreeg en liep direct naar de kant en kwam er ook niet meer in, en ik zag geen rood verder. Heeft een gele kaart een andere waarde bij de D's ofzo?

Nu las ik op dit forum dat het wel kan of zelfs moet, al zie ik dan weer een boel mensen die vemelden ja ik gebruik dan toch ook vaak de tijd regelingen in plaats van kaarten.

Nu zal het zijn dat ik het nieuwe seizoen geen D junioren meer zal fluiten pas als ik in groep 23 kom. 1e divisie D las ik volgensmij.

Maar toch zou ik willen weten wat is het nou?

Heb echt tientallen D wedstrijden gezien en zelf ook gefloten en heb maar 1x meegemaakt dat er een gele kaart werd gegeven, en ik kan nu al zeggen van wat ik gezien heb waren en meer dan genoeg overtredingen te zien die kaart waardig zijn maar dan zie ik nog altijd de straftijd regeling ter pas komen.

Maarja wat ik al eerder opmerkte, zag ik is een gele kaart bij de D's ( hoofdklasse ) en die speler ging naar de kant...

Mocht ik later is in groep 23 komen en dus kans heb dat ik 1e divisie D krijg wat moet ik dan hanteren?

Hoop dat iemand mij dit is duidelijk kan uitleggen, dit houd mij al ongeveer 2 jaar bezig en heb eigenlijk nooit echt een duidelijk antwoord gekregen behalve dan dat velen zeggen nee geen kaarten alleen straftijd regelingen.

Wanneer was deze wedstrijd?

24 jun 2011, 12:45
Profiel
Pierluigi Collina

Ja, die had jij toch Nathaniël? Daar dacht ik ook al aan.

24 jun 2011, 17:30
Profiel
Pierluigi Collina

Jah inderdaad daarom vroeg ik het me ook al af :P

24 jun 2011, 17:47
Profiel
Pierluigi Collina

Heb net even mijn Refstat na gekeken en ik heb tijdens de wedstrijd FC Groningen/Cambuur D2 - Drachtserboys D1 geen kaarten gegeven.

24 jun 2011, 17:49
Profiel

Hmmm, misschien was het dan een andere XD Ik kreeg te horen dat ze tegen cambuur speelden, we gingen gewoon naar een veld toe en kijken, er was toen iedergeval zeker 1 gele kaart gevallen, en de jongen die hem kreeg ging huilend langs de kant.

Misschien omdat de tegenstander ook geel met blauw droeg dat het snel met cambuur vergeleken word.

24 jun 2011, 17:57
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ]