Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2017, 02:45

Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Damesvoetbal 
Auteur Bericht
Assistent-Scheidsrechter

Bericht Damesvoetbal
Naast scheidsrechter ben ik ook trainer/coach van een dameselftal. Nu speelden we gisteren een (thuis)wedstrijd waarin de tegenstander herhaaldelijk een foutieve ingooi had, waar de scheidsrechter niets aan deed. Daarnaast werd er een schot op doel door een verdediger uit het doel gehouden met de handen. Een penalty, logisch. Maar er volgde geen kaart (ik zou als scheidsrechter rood geven). In de rust ben ik naar de scheidsrechter toegegaan en heb om uitleg gevraagd. Hij vond mijn vraag overbodig, want het was toch "maar" damesvoetbal en we stonden tenslotte met 4-0 voor. Hier verbaasde ik me over.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Nu verbaast het mij sowieso hoe scheidsrechters omgaan met damesvoetbal. Voor veel dingen wordt vaak niet gefloten (hands, foutieve ingooi, duwen). Persoonlijk wil ik als scheidsrechter de regels naleven en dus wil ik iedere wedstrijd goed fluiten. Daarnaast heb ik deze beleving als trainer/coach ook: ik wil de dames veel leren en een goed team van ze maken. Maar als een scheidsrechter voor deze dingen niet fluit, dan valt een team toch weinig te leren? Ik heb het idee dat we benadeeld worden door de "losse" opstelling van de scheidsrechters bij damesvoetbal.

ik heb het hier dan wel over clubscheidsrechters

27 nov 2011, 12:30
Profiel
Pierluigi Collina

District: zuid 1
Groep: za 4/zo4/zaal 2
Bericht Re: Damesvoetbal
Je hebt wel gelijk met je argumenten maar niet uit het oog verliezen dat een "fatsoenlijke" scheidsrechter zijn neus ophaalt voor een dameswedstrijd. Het is ook niet mijn favoriete bezigheid maar doe het wel. Ik betrap mezelf er dan ook op dat ik minder scherp fluit, omdat het meestal een wedstrijd is uit de lagere klasse en dan in mijn achjterhoofd weet dat die mutsen meer bezig zijn met hun nagellak en föhn als serieus met een wedstrijd bezig zijn.

27 nov 2011, 13:26
Profiel
Pierluigi Collina

+1. Ik schaar damesvoetbal in dezelfde categorie als flessenvoetbal en LTS-voetbal. Het woord 'voetbal' zit erin, maar daar is dan ook meteen alles mee gezegd..

27 nov 2011, 14:22
Profiel
Assistent-Scheidsrechter

Als je zo over damesvoetbal denkt, dan ben ik van mening dat je zulke wedstrijden niet moet fluiten. Je fluit serieus of je fluit niet. De dames uit mijn team zijn ook met jongens, nagellak en de föhn bezig. Maar als we een wedstrijd hebben zijn ze fanatiek en serieus met het spel bezig. Ook zij worden "ziek" van het belabberde optreden van scheidsrechters bij damesvoetbal (zowel uit als thuis).

27 nov 2011, 14:24
Profiel
Pierluigi Collina

District: West II
Groep: ZA 4
Als je zo over damesvoetbal denkt, dan ben ik van mening dat je zulke wedstrijden niet moet fluiten. Je fluit serieus of je fluit niet. De dames uit mijn team zijn ook met jongens, nagellak en de föhn bezig. Maar als we een wedstrijd hebben zijn ze fanatiek en serieus met het spel bezig. Ook zij worden "ziek" van het belabberde optreden van scheidsrechters bij damesvoetbal (zowel uit als thuis).

En zo is het.

Groetjes, Alfred

27 nov 2011, 14:58
Profiel WWW
Pierluigi Collina

District: Oost
Groep: ZASD
Je hebt wel gelijk met je argumenten maar niet uit het oog verliezen dat een "fatsoenlijke" scheidsrechter zijn neus ophaalt voor een dameswedstrijd. Het is ook niet mijn favoriete bezigheid maar doe het wel. Ik betrap mezelf er dan ook op dat ik minder scherp fluit, omdat het meestal een wedstrijd is uit de lagere klasse en dan in mijn achjterhoofd weet dat die mutsen meer bezig zijn met hun nagellak en föhn als serieus met een wedstrijd bezig zijn.

Ik heb niet het idee dat ik minder scherp fluit, wel onderschrijf ik dat het niveau 'lager' is. Wat ik bij deze wedstrijden zelf vaak lastig vind is het beoordelen of ze nu een overtreding maken of over de bal heen trappen. Zulk soort situaties doen zich ook vaak voor met hands en duwen. Is het onkunde of een bewuste overtreding? Als ik dan bij iedere situatie af ga fluiten, er wordt immers, al dan niet bewust, wel een overtreding gemaakt, dan staan we 80 van de 90 minuten stil voor het nemen van vrije trappen. En het lijkt me dat ik die wedstrijd dan behoorlijk dood fluit. Ik probeer daarom om 'onhandigheden' als het enigszins kan wel door te laten gaan. Anders is het niveau niet alleen lager, maar er vind dan ook nog eens geen echte wedstrijd plaats omdat het spel dan niet doorloopt. Dat ik dan af en toe een overtreding laat gaan, dat is dan de concessie die ik doe.

27 nov 2011, 15:32
Profiel
Pierluigi Collina

Laat ik voorop stellen dat ook vrouwen absoluut mogen voetballen, maar eerlijk gezegd vind ik er (afgezien van de (inter)nationale elftallen)geen ruk aan om naar te kijken. Het is allemaal net-niet-voetbal. En zal daarom ook nooit zo'n wedstrijd gaan leiden. Ik vind wel dat sr die aangesteld worden voor zo'n wedstrijd eerlijk naar zichzelf moeten zijn en aangeven of ze wel of niet willen fluiten. Indien niet is dat heel duidelijk. Indien wel moeten ze ook gewoon de spelregels hanteren zoals die er zijn. Dat neem je het dames voetbal van dat moment ook serieus en idd leren ze hier ook meer van. Het incasseringsvermogen is bij vrouwen , denk ik, veel hoger, leren meer van aanwijzingen en accepteren dit veel beter. Moet je bij de junioren mannen niet teveel doen, want willen toch het laatste woord hebben.

Veel voetbalplezier

Sep

27 nov 2011, 15:43
Profiel
Pierluigi Collina

District: West II
Groep: ZA02
Ik heb vorig jaar namens KNVB 1x 1e klasse landelijk gefloten. Je moet jezelf echt scherp houden, ze denken het beter te weten, terwijl ze geen bal kunnen raken. Ik denk dat onze C9 ertegen gaat spelen, dan winnen ze met 5-0.

Ik gaf een strafschop, komt het hele team naar je toe. ''Scheids man waar blijft dat geel, je moet geel geven hoor bij een strafschop!!'' Goed, als je hem zo graag wil hebben? Niet gedaan, maar vreselijk.

Het is gewoon heel anders....

27 nov 2011, 17:34
Profiel WWW
Assistent-Scheidsrechter

Het vrouwenvoetbal is een lager niveau, maar dit is een laag seniorenelftal ook. En na 1x1 wedstrijd gefloten te hebben moet je niet gelijk je conclusies trekken. Wij zijn veel bezig met het uitleggen van spelregels. Ik fluit bij een andere club ook dames en daar geef ik vaak toelichting op mijn beslissingen. Volgens mij dit helpt wel. Ik denk dus dat het eraan ligt hoe een SR ermee omgaat. Ik blijf erbij dat als je er geen zin in heb, fluit dan gewoon geen damesvoetbal!

27 nov 2011, 18:19
Profiel
Pierluigi Collina

Ik blijf erbij dat als je er geen zin in heb, fluit dan gewoon geen damesvoetbal!
Dit doen we dan ook niet! Één keer halve finale van de landelijke beker en twee keer Eredivisie was méér dan genoeg!

27 nov 2011, 18:27
Profiel
Pierluigi Collina

District: Landelijk
Groep: TTBV
Met dat verschil dat het slechtste senioren team in Nederland overeenkomt met de 1e, misschien wel hoofdklasse bij de dames, en dus is er geen reet aan.

27 nov 2011, 18:33
Profiel
Assistent-Scheidsrechter

Met dat verschil dat het slechtste senioren team in Nederland overeenkomt met de 1e, misschien wel hoofdklasse bij de dames, en dus is er geen reet aan.

Wat zijn er veel mensen met 'oogkleppen' op zeg...er is genoeg seniorenvoetbal wat nergens op lijkt. En dus een veel lager niveau dan damesvoetbal.

27 nov 2011, 18:41
Profiel
Pierluigi Collina

District: Landelijk
Groep: TTBV
Ook goed, dan moet ik het maar gewoon zeggen.

Voetbal is een MANNEN sport!!!!

27 nov 2011, 18:51
Profiel
Pierluigi Collina

District: zuid 1
Groep: ZO3

Wat zijn er veel mensen met 'oogkleppen' op zeg...er is genoeg seniorenvoetbal wat nergens op lijkt. En dus een veel lager niveau dan damesvoetbal.

omdat lage senioren elftallen z'n laag niveau is krijgen die ook geen knvb scheidsrechters. dus van de vereniging. ook die zijn vaak partijdig.

27 nov 2011, 19:00
Profiel
Pierluigi Collina

District: West 1
Groep: Zondag 3
Ok, ik heb ook een hekel aan damesvoetbal, maar als ik het aangesteld krijg zal ik me 100% inzetten en mijn best doen. Alleen is de spelregelkennis bij dames zo slecht..... :P

Programma:
KNVB Scheidsrechter Zondag AV-3
Scheidsrechterscoördinator SV Vrone

27 nov 2011, 19:19
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende