Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 dec 2018, 00:22

Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Aandachtspunten rapportage 
Auteur Bericht
Scheidsrechter op C-lijst

District: West I
Groep: Groep F
Bericht Aandachtspunten rapportage
Gisteren heb ik bij collega-scheidsrechter Harald (HPG_West1 op het forum) zijn wedstrijd bekeken. Ik was allereerst gewoon nieuwsgierig om eens een wedstrijd van hem te zien. Daarnaast hadden we afgesproken om elkaar een keer te bekijken en tips te geven. Zodoende stond ik gisteren om 15.00 langs de lijn met mijn kladblokje. Lastig hoor, een scheidsrechter observeren! Ik wilde regelmatig wat opschrijven en het is lastig om dan de wedstrijd te blijven volgen. Na afloop samen wat gedronken en de wedstrijd nabesproken. Interessant om uit te wisselen hoe hij bepaalde situaties had beleefd en hoe ik ze had waargenomen. Op sommige punten was het grappig of verrassend, omdat we van onze praktijkbegeleiders kennelijk uiteenlopende adviezen hebben gekregen in het verleden.

Nieuwsgierig geworden naar het rapporteren ging ik bij thuiskomst eens googelen wat de instructies voor rapporteurs zijn. Zodoende kwam ik uit bij de handleiding rapporteur veldvoetbal: http://www.covsbreda.nl/downloads/handleiding-rapporteur-veldvoetbal-2015-2016.pdf. Daarin staan alle richtlijnen mooi uitgelegd, incl. speciale aandachtspunten voor rapporteurs. Ik raad eenieder hier op het forum aan om dit document eens aandachtig door te lezen. Het is leerzaam om te weten waar rapporteurs op letten. Voor mij staan er ook dingen in die ik nog niet wist, zoals bijv. 'niet naar de uitgang wijzen bij rode kaart' (volgens mij zie ik dit bijna alle bv-sr's doen, maar dat terzijde).

Tot slot aan iedereen de tip om misschien ook eens met een bekende of bevriende sr een 'uitwisseling' te doen. Ik ben ervan overtuigd dat het zowel voor de observant als voor de geobserveerde sr heel leerzaam is!

Nu afwachten waar Harald mee komt als hij mij komt observeren 8) .

01 nov 2015, 21:50
Profiel
Scheidsrechter op A-lijst

District: Oost
Groep: startersgroep
Bericht Re: Aandachtspunten rapportage
Een uitstekend overzicht!
Zowel wat betreft het punt, dat het goed is dat scheidsrechters zich hier best eens van bewust mogen zijn.
Maar daarnaast, en meer nog, is er prima nagedacht over hoe je iemand moet beoordelen, hoe je subjectieve beoordlingen zoveel mogelijk objectief en meetbaar maakt, en ten slotte nog een aantal goede punten van valkuilen waarin een beoordelaar snel zou kunnen vervallen.
Ik kom ook in andere hoedanigheid beoordelingen tegen, maar zo zuiver als deze heb ik het nog nooit gezien. Hulde daarvoor, knvb!

02 nov 2015, 18:09
Profiel WWW

District: West I
Groep: Groep F
der Unparteiische schreef:
Een uitstekend overzicht!
Zowel wat betreft het punt, dat het goed is dat scheidsrechters zich hier best eens van bewust mogen zijn.
Maar daarnaast, en meer nog, is er prima nagedacht over hoe je iemand moet beoordelen, hoe je subjectieve beoordlingen zoveel mogelijk objectief en meetbaar maakt, en ten slotte nog een aantal goede punten van valkuilen waarin een beoordelaar snel zou kunnen vervallen.
Ik kom ook in andere hoedanigheid beoordelingen tegen, maar zo zuiver als deze heb ik het nog nooit gezien. Hulde daarvoor, knvb!

Klopt, wat dit betreft loopt de KNVB wel voorop, ja. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe ik deze frase moet interpreteren:
Op de een na laatste pagina:
Citaat:
Promotie en degradatie van scheidsrechters komt niet meer uitsluitend tot stand op basis
van beoordelingsrapporten. Zowel technische als persoonlijkheidskenmerken moeten een plek krijgen
in de totstandkoming van de promotie en degradatie van scheidsrechters.

Hoe moet ik dit lezen? Volgens mij wordt de ranglijst toch echt opgemaakt op basis van rapporten, of mis ik iets?

02 nov 2015, 18:42
Profiel
Pierluigi Collina

Omdat ik momenteel de BOS organiseer bij ons, ben ik ook als praktijkbegeleider bezig de laatste tijd. Het viel mij ook al op, het verbaasde me zelfs, dat dit eigenlijk best interessant is om te doen. En wij hoeven het dan alleen nog maar obv de BOS formulieren te doen, die zijn -uiteraard- veel minder uitgebreid. Ook nog leerzaam, het beviel mij persoonlijk goed.

02 nov 2015, 19:44
Profiel

District: WEST I
Groep: J3
pjotr schreef:
Tot slot aan iedereen de tip om misschien ook eens met een bekende of bevriende sr een 'uitwisseling' te doen. Ik ben ervan overtuigd dat het zowel voor de observant als voor de geobserveerde sr heel leerzaam is!

Nu afwachten waar Harald mee komt als hij mij komt observeren 8) .

Zeker leuk en leerzaam! Zeker omdat pjotr een niveau hoger fluit dan ikzelf, dus weer scherper is op het optreden dan iemand anders. Ik ga ook snel bij pjotr kijken, ook daar kunnen we beiden weer van leren.

Trouwens, ik heb dit document volgens mij al eens gezien. Is het niet door de KNVB rondgemaild aan het begin van dit seizoen?

03 nov 2015, 11:50
Profiel
Scheidsrechter op A-lijst

Groep: startersgroep
Citaat:
Citaat:
Promotie en degradatie van scheidsrechters komt niet meer uitsluitend tot stand op basis
van beoordelingsrapporten. Zowel technische als persoonlijkheidskenmerken moeten een plek krijgen
in de totstandkoming van de promotie en degradatie van scheidsrechters.

Hoe moet ik dit lezen? Volgens mij wordt de ranglijst toch echt opgemaakt op basis van rapporten, of mis ik iets?

Hmmm, dat zou kunnen betekenen dat ook je bijdrage aan internetfora wordt gescreend. :roll:

Serieus: 'niet op basis van rapporten". Nee, dat weten we, ook de themabijeenkomst telt mee.
"zowel technische kenmerken" Dat kan haast niet anders zijn dan spelregelkennis - dus die toets.
"als persoonlijkheidskenmerken" Maar ja, komen die niet ook in een (wedstrijd)rapport tot uiting ?
En lezen wij niet daar juist, dat een rapporteur NIET naar een algemene indruk moet kijken, maar altijd per situatie ?
Dus, ergo: men kan die kenmerken niet in een wedstrijd meepikken.
Maar de thema-avond bestond maar voor een klein deel uit de kwis, en veel meer uit discussies.
Misschien screent men daar ook de bijdrage daarin, en de wil om te leren o.i.d
dat wordt ook meegenomen zag ik in de rapporten van de begeleider.

09 nov 2015, 01:55
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ]