Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 dec 2018, 21:38

Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Zweepslag of kramp in je kuit.... 
Auteur Bericht
Pierluigi Collina

District: West II
Bericht Zweepslag of kramp in je kuit....
Heren,

Afgelopen weekend gebeurde bij mij het volgende:

Vrij snel in het begin van de wedstrijd voelde ik mijn kuit samentrekken. Ik dacht: opkomende kramp.
Ik rekte een beetje en voelde het wegtrekken. Toen rond de 20ste minuut, wilde ik een sprintje maken maar bij het aanzetten een steek in mijn kuit..... Kramp dacht ik. Ik bleef staan en begon weer te rekken. De kramp ging er echter niet helemaal uit. Ik bleef doorgaan, wel voelde ik steeds een pijnscheut maar het ging.....
Ca. 8 minuten voor de rust, weer aanzetten voor een sprint.... Weer een flinke steek en krampgevoel.
Rekken hielp nu niet meer.... Bij elke stap pijnscheut.

Ik liep naar de kant (thuisploeg) en vertelde het aan de leider..... Die vroeg of ik het tot de rust kon volhouden en ging (of liet) vervolgens de verzorger van het 1ste halen.....

Zo goed en zo kwaad heb ik de laatste 8 minuten rond de middencirkel gestrompeld. Ik heb maar geen blessuretijd bijgetrokken....

In de rust heeft de verzorger mijn kuit gemasseerd. Hij vertelde dat het heel diep zat, spier was keihard. Het deed ook vrij veel pijn. Toen ik van de tafel afstapte, dacht ik dat het eruit was maar , gelijk, bij de eerste stap..... Weer een pijnscheut/steek. Toen was ik er klaar mee.....
De verzorger zei dat hij vreesde dat ik een zweepslag in mijn kuit zou hebben...

Ik heb de leiders van beide teams toen gezegd dat ik niet verder kon, dat de rust iets langer ging duren, andere scheidsrechter gezocht zou worden. Dit was natuurlijk geen probleem!!!
Ik heb me omgekleed en merkte toen dat ik bijna niet meer kon lopen. Elke stap, aanspanning kuit, gaf een steek...
Stil staan ging prima, ook belast, maar lopen..... Au! Nb. Wat ik ook vreemd vond, mijn tenen waren supergevoelig, voelde stijf aan en mijn voet begon te tintelen. Nu moet ik misschien erbij vertellen dat het hier mijn "slechte been" betreft. De bloedcirculatie in dit been is niet best.....altijd koude voet en tintelingen....

Heel de avond heb ik pijn gehad, lopen deed veel pijn. In bed heb ik mijn been op een kussen gelegd maar de druk op mijn kuit (van het kussen) deed zelfs pijn. Ik ben toen maar op mijn zij gaan liggen met het kussen tussen mijn benen.
Heerlijk geslapen, zonder kramp.

Het is nu zondagmorgen en ik moet zeggen.... De pijn valt mee. Lopen gaat eigenlijk wel, af en toe een steekje.
Wel voelt het stijf aan (en beurs). Ik zie eigenlijk niets vreemds aan mijn kuit (misschien iets dikker?)

Mijn vragen:
Wie herkent dit?
Is dit een zweepslag of een bijzonder geval van kramp geweest?
Natuurlijk heb ik zitten "google-en" maar ik kom er niet uit.... Vertoon wel symptomen van beide....
Moet ik het nu koelen of warm houden? Rust houden of bewegen (om de stijfheid tegen te gaan)?
Masseren of niet?
Tips?

Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Groeten
E.S.

12 okt 2014, 09:28
Profiel
Pierluigi Collina

Bericht Re: Zweepslag of kramp in je kuit....
Ik kan hier van alles neerzetten,.... Kramp, zweepslag, geblokkeerde zenuw ( tintelende tenen).

Je gaat hier van allerlei adviezen krijgen,.... Punt is..... Niemand heeft jou feitelijk onderzocht.
Ook de verzorger van het eerste is waarschijnlijk geen arts.

Enige juiste advies. Huisarts. En als je nog steeds die tintelende tenen hebt,.... Vandaag!!

Beterschap!

12 okt 2014, 10:35
Profiel WWW
Pierluigi Collina

District: Oost
Eric,

Ben geen dokter, maar een zweepslag is echt wel einde oefening. Dan kun je rekken wat je wil maar sprinten/aanzetten is dan ook niet mogelijk. Hoop dat dit je een beetje gerust stelt.

https://www.facebook.com/pjtuil

12 okt 2014, 13:58
Profiel WWW
Pierluigi Collina

District: West 1
Groep: JC Za + G Zo
Ik ben het met Ericzelf eens, ik herken heel wat van de kuitklachten die je aangeeft want die zijn ook altijd mijn zorgenkindje. Maar het is pas echt te zeggen als iemand je kuit ook heeft onderzocht.

Huisarts kan, maar ik zou zelf naar een fysiotherapeut gaan.

Succes in ieder geval!

Groet, Martin

Omdat scheidsrechter zijn naast een hobby ook een vak is, en vakkennis kun je trainen waarmee je ook je eigen prestaties verbetert.
Like de pagina om op de hoogte te blijven: https://www.facebook.com/scheidsrechtersvak/

12 okt 2014, 16:27
Profiel
Pierluigi Collina

Uiteraard, niet mee doormosteren, dokters zijn er niet voor niets, en ook de fysiotherapeuten niet. Geen risico nemen.

12 okt 2014, 19:17
Profiel WWW
Pierluigi Collina

Bedankt voor jullie reactie's en tips.....

Ik ben nog niet naar de huisartsenpost geweest. Op zaterdag en zondag is het daar "spitsuur".
Bovendien had ik vorige week al een afspraak gemaakt voor (maandag)morgen bij de masseuse en dinsdag bij de fysio.
Er wordt dus snel naar gekeken.

Ik hoopte dat iemand de ervaring/situatie van mij herkende, iets dergelijks had meegemaakt en mij dus kon vertellen wat het (waarschijnlijk) zou zijn...... Rare kramp of zweepslag?

Ik vrees toch een zweepslag oftewel spierscheuring omdat de pijn vandaag toch wel weer heftig(er) werd. Vanmorgen bijna pijnvrij maar in de loop van de ochtend, middag en avond toch steeds heftiger. Morgen of dinsdag weet ik het waarschijnlijk zeker.....
Ik hou jullie op de hoogte.

Groet,
E.S.

12 okt 2014, 20:31
Profiel
Pierluigi Collina

District: West 1
Sterke, zoals je het omschrijft lijkt het sterk op een gescheurd spiertje.

Inderdaad zoals iedereen hier al zegt , even langs de dokter want het kan ook iets ernstiger zijn dan alleen een spiertje .

12 okt 2014, 21:39
Profiel
Pierluigi Collina

Groep: ZA21
Wat is het uiteindelijk? Zweepslag of toch een overbelasting o.i.d.?

Een scheidsrechter fluit altijd goed, maar niet altijd op het juiste moment.

AANSTELLINGEN

18 okt 2014, 23:32
Profiel WWW
Pierluigi Collina

Hallo Rodney (en anderen),

Het is (gelukkig) geen spierscheuring/zweepslag maar een flinke verrekking gebleken.
Bij de Fysio is een echo gemaakt van mijn kuiten.

De "peut" schrok wel van mijn (geblesseerde) kuit. Het spierweefsel zag er rommelig uit en de bloedcirculatie was ook zwaar onvoldoende. Geen verrassing voor mij! Zoals je (misschien) weet, heb ik op mijn 16e een heel zwaar brommerongeluk gehad waarbij o.a. mijn linker(boven)been helemaal kapot was, (open) beenbreuk en verbrijzeld. Ook mijn kniebanden waren verrekt en mijn onderbeen heeft toen ook een opdonder gehad (niet gebroken). Ik heb al 30 "plezier" (?) van dit ongeluk.... Ik ken mijn beperkingen en ik kan de verschillende "pijnen" aardig onderscheiden. Elke dag heb ik pijn maar dit "voel" ik niet meer als pijn.

Tijdens mijn wedstrijden heb ik altijd wel een keertje kramp. Dit voel ik aankomen..... Even rekken, strekken....klaar!
Nu was er een "andere pijn", steken (net een mes!). De 1ste keer denk je nog.... Gaat over! De tweede keer "weet" je al. Foute boel!

Ik leg het misschien een beetje raar uit maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel....
Pijn is voor mij "normaal". Ik vind het ook niet erg. Na elke wedstrijddag ben ik "gebroken". Maar ik weet waar deze pijn vandaan komt dus maak ik me er geen zorgen over.

Ondertussen zijn we een week verder. Ik voel nog steeds de spier trekken maar ik kan weer aardig lopen. Ik probeer (stiekem) wel eens aan te zetten maar dan krijg ik gelijk een signaaltje (steek) dus.... Niet doen!
Nu is het herfstvakantie, geen wedstrijden..... Beetje ontspannen, beetje massage, beetje fysio..... Over 2 weekjes maar weer proberen..... Ik denk dat ik een F of E wedstrijdje neem of als ASR.... En dan langzaam aan verder....

Komt goed.

Groeten
E.S.

19 okt 2014, 09:41
Profiel
Pierluigi Collina

Persoonlijk zou ik nog niet als ASR gaan lopen. Dat is denk ik toch teveel aanzetten direct. Of het moet een lager D-elftal zijn maar ook die hebben recht op een ASR die het belopen kan als je begrijpt wat ik bedoel. Na mijn zweepslag een jaar of 2 geleden ben ik met F en E wedstrijden begonnen. En de week daarna bij een lager D-elftal vlaggen. Daarbij liep ik niet helemaal op lijn, maar een meter of 2 verder naar achter.

19 okt 2014, 11:54
Profiel WWW
Pierluigi Collina

@Pjee,

Dat bedoelde ik ook hoor..... ASR bij bv de D2 van mijn jongste zoon. Dit is niveau 6e klasse. Het niveau waar normaal gesproken de vrijwillig, verplichte aangewezen ouders in spijkerbroek en overhemd en nette schoenen staan te vlaggen.
Figuurlijk dan he (alhoewel???? Soms ook letterlijk!)

Ik doe het echt "rustig" aan (geloof me!) maar ik laat mijn kuit wel "werken" en "merken" dat er wat verwacht wordt (hihihihihi)

Groet
E.S.

19 okt 2014, 12:54
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ]