Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 jul 2018, 00:19

Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Hoe zelfreflectie er voor zorgt dat jij een betere scheidsre 
Auteur Bericht
Pierluigi Collina

District: West 1
Groep: JC Za + G Zo
Bericht Hoe zelfreflectie er voor zorgt dat jij een betere scheidsre
Hoe zelfreflectie er voor zorgt dat jij een betere scheidsrechter gaat worden:

Hoe vaak doe je het zelf? Na een gefloten wedstrijd de tijd nemen om echt kritisch te kijken hoe je gefloten hebt? Of misschien zelfs wel vragen aan spelers of coaches hoe ze vonden dat je gefloten hebt, en waarom ze dat vinden.

Je kunt natuurlijk gelijk tegenwerpen dat die spelers en coaches toch niet objectief zijn, dus geen oordeel kunnen geven. Aan de andere kant maken die spelers en coaches net zo goed deel uit van het spelletje waar jij leiding aan hebt gegeven. Als scheidsrechter ben je tenslotte de manager van de wedstrijd, en het wedstrijdmanagementgedeelte is steeds belangrijker geworden.

Het valt me op dat veel scheidsrechters een wedstrijd fluiten en daarna niet de tijd nemen om aan zelfreflectie te doen, en dat is zonde. Want juist door zelfreflectie op je wedstrijden ga je heel veel leren, en patronen zien waar je jezelf kunt verbeteren.
Want is dat opstootje in de 30e minuut nou echt helemaal buiten jouw schuld om ontstaan? Of had je dit kunnen voorkomen door in de 16e minuut een gele kaart te tonen en zo je grens aan te geven? Dit is natuurlijk maar een voorbeeld, maar we vergeten vaak te snel dat wij ook een hele belangrijke rol spelen in hoe een wedstrijd zich ontwikkeld.

Ga het nou eens doen, stel jezelf voor de wedstrijd die je gaat fluiten een doel. Dat kan zijn om deze wedstrijd minimaal 7 km te lopen of om door te lopen het 16-meter gebied in. Wat het ook is, als je je doelen SMART maakt (Specifiek-Meetbaar-Acceptabel-Realistisch-Tijdgebonden) dan kun je na afloop ook bepalen of je geslaagd bent om je doel te bereiken.

Maar kijk ook goed naar hoe je wedstrijdsituaties hebt aangepakt, zit hier ruimte voor verbetering in? Zo ja, hoe komt het dat je er voor gekozen hebt om het zo te doen als je nu gedaan hebt?

Ik heb zelf bijvoorbeeld wel eens een speler afgesnauwd die dat eigenlijk helemaal niet verdiende, hij maakte voor het eerst in de wedstrijd een kleine opmerking naar me maar ik had me al de hele wedstrijd zo geïrriteerd aan het continu zeuren van zijn teamgenoten dat hij de volle laag van me kreeg. Is dat te begrijpen? Ja, vast wel. Maar toch niet zoals het hoort. Na afloop heb ik hem wel uitgelegd waarom ik juist tegen hem even tekeer ging, en hij begreep het waarna we met een handdruk en een “geen probleem scheids” weer verder konden.

En zo kun je nog legio voorbeelden bedenken van situaties die je misschien wel eens overkomen zijn waarbij als je kritisch kijkt je die eigenlijk anders had willen oplossen. Wat doe je bijvoorbeeld voor de wedstrijd met de coaches? Laat je die hangen of ga je even bij ze langs voor een praatje? En als je langs gaat, wat bespreek je dan met ze?

Weet je, we hebben als scheidsrechter een geweldige job. Ik geniet nog ieder weekend van het feit dat ik wedstrijden mag fluiten. Maar besef je dat je beoordeeld wordt vanaf het moment dat je het sportpark opstapt, en niet pas op het voetbalveld zelf. Het is niet fair, maar mensen nemen nu eenmaal snel dingen aan. Ben je te zwaar? Nou, dan zul je wel een middenstipscheids zijn. Heb je een strenge kop? Nou, dan ben je een dictator die thuis niks te vertellen heeft. Zie je er juist lief uit? Nou, dan zul je de wedstrijd wel niet in de hand kunnen houden.

Allemaal aannames gemaakt vanuit de referentiekaders van de spelers en coaches zelf. Daar kun je niks aan doen, maar je hebt er wel mee te maken. Waar je wel invloed op hebt is hoe jij met deze en de spelsituaties om gaat. Besef dat ten allen tijde, je bent niet verantwoordelijk voor andermans gedrag maar je speelt wel mee in het totale spelletje.

Mijn 5 tips aan jou:

Stel doelen voor elke wedstrijd
    Besef dat jouw houding en gedrag ook deel uit maken van het spel (actie - reactie )
    Heb plezier en geniet van het spel, dit straal je dan ook uit.
    Controleer na afloop of je je doel(en) hebt gehaald, en zo niet waarom niet
    Reflecteer op wat je beter of anders had kunnen doen in je wedstrijd.

Bron: https://www.facebook.com/notes/scheidsr ... 036595388/

Omdat scheidsrechter zijn naast een hobby ook een vak is, en vakkennis kun je trainen waarmee je ook je eigen prestaties verbetert.
Like de pagina om op de hoogte te blijven: https://www.facebook.com/scheidsrechtersvak/

04 jun 2018, 17:21
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 1 bericht ]