Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 23 okt 2017, 13:34

Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Mag je een speler het verder spelen beletten? 
Auteur Bericht
Pierluigi Collina

District: west I
Groep: Za senioren E
Bericht Mag je een speler het verder spelen beletten?
Afgelopen zaterdag kwam ik de volgende situatie tegen: twee spelers van dezelfde ploeg kwamen met de hoofden tegen elkaar aan. Het zag er op het eerste gezicht vrij ernstig uit. Ik heb het spel stilgelegd, waarna ik een blessurebehandeling toestond. Na de behandeling keek de speler wat wazig uit de ogen en speelde de wedstrijd verder uit.

Mijn vriendin stond langs de kant te kijken en ze stelde me een vraag waarop ik het antwoord niet wist (komt niet vaak voor trouwens).
Mag je als scheidsrechter een speler beletten om verder te spelen als jij als scheidsrechter het niet verstandig acht dat de speler doorspeelt? Eén van de belangrijkste taken van de arbiter is de veiligheid van de spelers waarborgen.

Ik weet als er sprake is van bloed, dan moet de speler naar de kant om de bloeding te stoppen. En geen antwoorden als niet mee bemoeien want je bent geen arts want dat ben ik wel, maar dat zou geen invloed moeten hebben bij het beantwoorden van de vraag.

27 feb 2012, 19:27
Profiel
Pierluigi Collina

District: Oost
Groep: ZASD
Bericht Re: Mag je een speler het verder spelen beletten?
Ik denk dat je wel in moet grijpen als je ziet dat een speler waarmee het echt niet goed gaat toch door wil spelen. Dit kun je dan denk ik het best doen in overleg met de trainers. Ik denk niet dat je de speler spelregeltechnisch ook verplicht kan laten wisselen, maar dit valt wat mij betreft dan onder 'regel 18'. Dan zou je wat mij betreft gewoon in moeten grijpen om de speler tegen zichzelf te beschermen.

27 feb 2012, 20:09
Profiel
Pierluigi Collina

RefJB schreef:
Ik denk dat je wel in moet grijpen als je ziet dat een speler waarmee het echt niet goed gaat toch door wil spelen. Dit kun je dan denk ik het best doen in overleg met de trainers. Ik denk niet dat je de speler spelregeltechnisch ook verplicht kan laten wisselen, maar dit valt wat mij betreft dan onder 'regel 18'. Dan zou je wat mij betreft gewoon in moeten grijpen om de speler tegen zichzelf te beschermen.

Verplicht laten wisselen kan inderdaad niet, maar zou je de speler gewoon uit het veld kunnen sturen en niet meer terug accepteren? Ik denk verder dat de trainer geen partij is in deze; het is een beslissing van de scheidsrechter en niet een van de trainer. De belangen voor beiden zijn immers anders.

27 feb 2012, 21:17
Profiel
Pierluigi Collina

District: Noord
Groep: ZA02
gijs1980 schreef:
RefJB schreef:

Verplicht laten wisselen kan inderdaad niet, maar zou je de speler gewoon uit het veld kunnen sturen en niet meer terug accepteren? Ik denk verder dat de trainer geen partij is in deze; het is een beslissing van de scheidsrechter en niet een van de trainer. De belangen voor beiden zijn immers anders.

Dan zul je rood moeten geven. En dan moet het team met 10 man door.. lijkt me ook niet handig ;)

Klik hier om een PB te sturen naar het team jeugdscheidsrechter.nl

27 feb 2012, 21:35
Profiel
Pierluigi Collina

Ik bedoel: de speler naar de zijlijn dirigeren voor een oneindig durende blessurebehandeling.

27 feb 2012, 21:46
Profiel
Pierluigi Collina

(puur theoretisch)
Je laat de speler aan zijn hoofdblessure behandelen buiten de lijnen.
De speler mag pas terugkeren in het veld nadat hij toestemming heeft van de SR. Staat er in de spelregels ergens binnen welke tijd de SR toestemming moet geven? Volgens mij niet!
Dus je geeft hem pas toestemming om terug te keren in het veld 20 seconden voordat je de wedstrijd af wilt fluiten.

28 feb 2012, 10:32
Profiel
Pierluigi Collina

District: West II
Groep: ZA 4
Wij zijn geen dokter.
Als een speler geen bloedende of open (ver)wond(ing) heeft en ook geen bloed op zijn kleding heeft kan hij gewoon meedoen.
Wie zijn wij om een verzorger (die er toch meestal wel bij is) te overrulen?
Een speler heeft toch ook niet het recht om te zeggen dat wij niet in staat zijn om te fluiten (overigens al dan niet terecht)?

Groetjes, Alfred

28 feb 2012, 12:58
Profiel WWW
Pierluigi Collina

District: West 2
Groep: Jeugd B
Gewoon aangeven naar de begeleiding dat jij het verder spelen niet verstandig vindt en aangeven dat als de speler toch verder speelt de risico's vanaf dat moment bij de speler (in Jeugdvoetbal begeleiding) ligt en niet meer bij jou als scheidsrechter.

Dan ben jij als Scheidsrechter in ieder geval gedekt.

28 feb 2012, 13:51
Profiel
Pierluigi Collina

Was dat niet met FC Utrecht - Feyenoord? Toen Clasie werd gewisseld op advies van de scheidsrechter?

'Ik ga fluitend door het leven.....Ik ben scheidsrechter'

28 feb 2012, 19:30
Profiel
Pierluigi Collina

District: West II
Groep: ZA 4
Duitse Leeuw schreef:
Gewoon aangeven naar de begeleiding dat jij het verder spelen niet verstandig vindt en aangeven dat als de speler toch verder speelt de risico's vanaf dat moment bij de speler (in Jeugdvoetbal begeleiding) ligt en niet meer bij jou als scheidsrechter.

Dan ben jij als Scheidsrechter in ieder geval gedekt.

Ergens in de spelregels staat dat je niet verantwoordelijk kunt worden gesteld voor gezondheid en gedragingen van spelers e.d.

Groetjes, Alfred

29 feb 2012, 00:55
Profiel WWW
Pierluigi Collina

Groep: ZA 3
Adviseren mag altijd toch ?:)

03 maart 2012, 18:56
Profiel
Scheidsrechter op B-lijst

Groep: 24
Had toevallig deze vraag nog gesteld aan mijn coach, en dit kwam als antwoord:

Citaat:
Als een speler zo geblesseerd is dat hij het uitkermt van pijn, dan moet jij als SR het spel stilleggen en de speler laten verzorgen. Wil men dat niet, dan geef je de aanvoerder opdracht de speler van het speelveld te (laten) brengen. Geeft men hieraan geen gehoor, kan je de wedstrijd (tijdelijk)staken en ga je pas verder als de betreffende speler van het speelveld gegaan (geholpen) is.

Nu weet ik wel dat wazig kijken en uitkermen van pijn niet hetzelfde is maar toch. Trouwens op de vraag als wij dan verantwoordelijk worden gehouden als dit gebeurt kreeg ik geen antwoord op.

03 maart 2012, 19:50
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ]