Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 dec 2018, 17:04

Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Het vingertje van Hans van Breukelen 
Auteur Bericht
Pierluigi Collina

Bericht 
bron:Voetbalzone.nl

Nederland speelt vanavond tegen de Russen, net als in 1988 in de EK-finale. Hans van Breukelen werd toen onsterfelijk door zijn vingertje vlak voor een strafschop van de Russen. Alleen De Breuk zelf kon zich dat later niet meer herinneren, zegt hij in het boek Terug naar 1988 van Raf Willems en Hans Janssen - hier kopen.

Hans van Breukelen vertelt uitvoerig over het EK van 1988, waarin hij een doorslaggevende rol speelde. In de finale tegen de Sovjet-Unie veroorzaakte hij een strafschop. Zoals hij hierover zegt in de volgende monoloog:

“Op een gegeven moment valt die bal in de buurt van het strafschopgebied. Ik kom mijn doel uit om de bal corner te tikken. Maar die Rus maakt optimaal gebruik van mijn duik, want als je goed kijkt, dan zie je dat ik de bal nog vóór hem hoekschop sla.

Kun je je voorstellen dat ik kwaad was op die scheidsrechter, ik voelde me benadeeld. Krijg zelfs onterecht van Rijkaard op mijn flikker. Ik wist overigens wel waar Belanov zou schieten, dat stond allemaal in het boekje van Jan Reker.

Ik blijk dus naar die speler toe te zijn gelopen, wat ik altijd doe bij penalty’s. Dat heb ik van Troost geleerd, want op deze manier kun je je tegenstander beïnvloeden. In de penaltyreeks van de Europacupfinale tegen Benfica heb ik niet anders gedaan. Je moet gewoon op de een of andere manier groter lijken dan je bent.

Pas toen we terugkeerden naar Nederland, kwam ik er achter dat ik, terwijl ik naar Belanov liep, met mijn rechtervinger naar mijn rechteroog had gewezen. Toen wij in de bus van Eindhoven naar Amsterdam reden waar we later de rondvaart maakten, maakten veel mensen langs de weg diezelfde beweging met een vinger naar het oog. Toen heeft Kees Jansma me desgevraagd uitgelegd waarom mensen zo op mij reageerden. Dat had ik echt niet eerder in de gaten gehad.

Overigens, wanneer Belanov in de andere hoek had geschoten, had niemand over mijn gebaar gehad. Zo betrekkelijk is het ook. En achteraf kwam het goed uit zo, want mede doordat die penalty werd gemist, wonnen we en had ik een mooie afsluiting van een jaar om nooit weer te vergeten. Daar heb ik het allemaal voor gedaan.”

Vanavond speelt Oranje opnieuw tegen de Russen, die voor de eerste keer in twintig jaar de groepsfase van een EK hebben overleefd.

Sportgroetend Indian Jerry

21 jun 2008, 12:46
Profiel
Pierluigi Collina

District: noord
Groep: veld G/Zaal 1
Bericht 
Kan me dat beeld van Hans van Breukelen nog heel goed voor de geest halen, een mooi staaltje van psychologische oorlogs voering. En het pakte goed uit, anders had nu niemand het er meer over. Net als bij de penalty van Panenka, als de keeper iets langer blijft staan en de bal keert, had je geen wereld goal gehad en was hij de loser geweest. Maar dat is nu het mooie aan sport, niet te voorspellen dus.

Geniet van je hobby.

website: http://www.pultrum.eu

Twitter Fryskereferee

21 jun 2008, 12:59
Profiel ICQ WWW
Antwoord op onderwerp   [ 2 berichten ]