Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 dec 2018, 18:52

Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Terugblik op de arbitrage WK 2006 
Auteur Bericht
Pierluigi Collina

Bericht 
Arbitrage

"Geheide strafschop", "Nou scheids, is dat nou een strafschop?", "Geel voor een schwalbe, wat een matennaaier!". Zomaar wat kreten die we het afgelopen WK gehoord hebben. En dan vaak ook nog vreselijk uiteenlopende reacties bij één en hetzelfde duel.
Hoe omstreden was de beslissing van de Zwitser Massimo Busacca niet toen hij Spanje een strafschop toekende na licht vasthouden en de zondaar met rood van het veld stuurde. Later draaide bijna iedereen bij: Busacca floot goed in zijn overige duels en was één van de betere scheidsrechters van het toernooi, luidde de algemene opinie.
Australië verdwijnt op omstreden wijze uit het toernooi. Een schwalbe (tenminste is mijn mening) van Grosso deed de tot dat moment zeker heel behoorlijk leidende Spanjaard Medina Cantalejo trapte erin en gaf een strafschop. 93e minuut, 1-0, einde WK voor Guus en de Soceroos.
Graham Poll beging een administratieve blunder en gaf, na afloop weliswaar, Josip Simunic pas rood na zijn derde gele bekeuring.
Zomaar een greep uit de beslissing waarover lang werd, misschien wel wordt, nagesproken. Er wordt in mijn ogen soms te gemakkelijk aan het feit voorbij gegaan dat de wedstrijd wordt geregistreerd door "tig" camera's en dat we op ons gemak onderuit gezakt met een zak chips en een pot bier de situatie vanuit alle mogelijke standpunten te zien krijgen. Op basis daarvan nemen "we" als supporters een beslissing. De scheidsrechter neemt deze in een fractie van een seconde en "natuurlijk" zal een enkele beslissing onjuist zijn.
Feit is wel dat het kwaliteitsverschil tussen de aanwezige arbiters groot is. De Europeanen zijn in mijn ogen toch de besten, goed aangevuld door de Zuid-Amerikanen. Dit is geen kritiek op de overige arbiters, zijn door uiteraard hun best en zullen zeker bepaalde kwaliteiten hebben maar zijn gewoon veel minder gewend om te presteren onder druk (denk aan Champions League en de Copa Libertadores).
De finale gaat naar Horacio Elizondo, een goede Argentijnse scheidsrechter die dit toernooi onopvallend en goed is doorgekomen. Een erkenning voor zijn prestaties. Ook Frank De Bleeckere, Lubos Michel en de eerder genoemde Massimo Busacca floten een goed toernooi, maar in mijn ogen werden zij meer "in de steek gelaten" door hun assistenten op een aantal belangrijke momenten. Natuurlijk zullen de assistenten van Elizondo ook niet foutloos zijn, maar hebben wel minder steken laten. Ik kan dus zeker leven met de keus van de FIFA om Elizondo te laten arbitreren in de finale.
De wedstrijd om de derde plaats wordt geleid door de Japanner Toru Kamikawa. Een verrassende keus? Nee, niet echt. Vier jaar geleden stond dit duel onder leiding van Saad Mane uit Koeweit, ook niet een vooraanstaand voetballand. Ik heb vertrouwen in Kamikawa, al kan hij best nog een moeilijk duel krijgen en moet ik misschien wel van op mijn mening terugkomen. Dat hoop ik natuurlijk niet en het is een mooi duel voor Kamikawa die dit toernooi ook best goed floot.
De beste scheidsrechter was in mijn ogen Benito Archundia uit Mexico, wat laat die man lekker voetballen zonder het uit de hand te laten lopen! Ik hou van die stijl, maar je kan er ook dikke problemen mee krijgen, maar voor het getoonde lef in de wedstrijd Duitsland-Italië verdiende hij dat niet. Hij voelde feilloos aan wanneer er sprake was van een schwalbe of een echte overtreding. Ook de gele prenten werden op de juiste momenten gegeven, al had hij volgens de richtlijnen van de FIFA uiteraard meer moeten geven. So what? Hij leidde uitstekend en mede dankzij hem zat er tempo in de wedstrijd. Dit is in mijn ogen de mooiste vorm van arbitreren: Zoveel mogelijk door laten gaan, mits er bij de spelers uiteraard onderling respect is, en alleen ingrijpen als het nodig is. Ook zijn collega die de andere halve finale floot, Jorge Larrionda, kan in mijn ogen terugzien op een zeer goed toernooi. Vooral bij Italië-Verenigde Staten greep hij enkele terecht krachtig in, dit had drie keer rood gevolg.
Een paar dingen waar ik me echt aan heb geërgerd zijn de Braziliaan Carlos Simon met zijn lachje toen hij de Zweed Lucic van het veld stuurde en het werkelijk dramatische volgen van Coffi Codjia, die man loopt meer in de weg dan niet in de weg en fluit op de meest vreemde momenten. Al kon de Mexicaan Marco Rodriguez daar ook wat van.
Blatter wil nu 30 miljoen investeren in de arbitrage, zodat scheidsrechters op het WK 2010 volledig professioneel zijn. Een goede ontwikkeling denk ik, maar nu nog een juiste uitvoering en invulling ervan. Scheidsrechteren is niet meer iets wat je er even bij doet. Nee, het is topsport! Ik ben er van overtuigd dat een professionele scheidsrechter een betere prestatie kan leveren, omdat hij zich volledig kan focussen op de scheidsrechterij. Het kan/mag niet zo zijn dat je als scheidsrechter en bijvoorbeeld manager 's middags een werknemer moet ontslaan en 's avonds een topper in de eredivisie moet leiden. Zoiets neem je toch mee, dus toch nog een zinnige opmerking van Blatter als het dus maar goed wordt ingevuld.
Tot slot van dit tot mijn schrik erg lange verhaal wens ik iedereen nog een prettig slotweekend van het WK toe. Hopelijk kunnen we genieten van mooi voetbal en goede arbitrage. Daarna veel plezier in de voetballoze periode en iedereen die bij het voetbal betrokken is: veel plezier en succes in het nieuwe seizoen!

Laatst bijgewerkt door Niels Z op 08 jul 2006, 15:54, in totaal 1 keer bewerkt.

08 jul 2006, 15:49
Profiel
Club Scheidsrechter

Bericht 
Ben het met je eens,
Archundia een prima scheidsrechter, houd ook van die stijl. Dat Blatter de scheidsrechters wil professionaliseren vind ik ook een prima ontwikkeling.

Echter denk ik dat dit alleen toepasbaar is op de Internationals onder de arbiters. Er is namelijk internationaal wel genoeg geld om dit te financieren maar ik denk niet dat een voetbalbond in Nederland, Paraquay of Slowakije genoeg geld heeft om hun toparbiters te betalen, en de faciliteiten te bieden om een scheidsrechter beter te laten worden...

Ik hoop ook op twee prachtige finale's!

08 jul 2006, 16:20
Profiel
Pierluigi Collina

Bericht 
Prima verwoord Niels, zou hetzelf ook haast geschreven kunnen hebben want het is bijna hetzelfde zoals ik erover denk. Van het toernooi vond ik tot nu toe Italië-Duitsland de mooiste wedstrijd van het toernooi met een uitstekende leiding van Archundia. Voor mij persoonlijk vond ik dit toernooi Larrionda verweg de beste op de voet gevolgd door Archundia. Deze 2 staken er met kop en schouders bovenuit en daarna kwam dan De Bleeckere, Busacca en Michel. Dat Poll afgerekend wordt op zijn 3 gele kaarten vind ik niet terecht want zoiets kan iedereen overkomen, maar vind dit meer iets voor de 4e official maar die lopen meer te ijsberen tussen de dug outs dan dat ze ook meekijken met de scheidsrechter. Maar als een 4e official moet optreden dan geven ze niet thuis want de 2e gele kaart voor Simunic werd niet opgemerkt en het wangedrag van de heer Scolari werd toegelaten terwijl ik zie dat er wel eens trainers worden weggestuurd voor minder. Dat moeten ze nooit meer toelaten dat een trainer zich zo kan laten gaan aan de lijn op dat niveau. Die man heeft geen greintje respect voor collega's of scheidsrechters. Je zag aan de spelers van Portugal het vertoonde spel van Scolari terug, fopduiken, handgebaren en ga zo maar door. Er liep zelfs een matennaaier rond bij Portugal, maar dan ook een echte. Verder heb ik niet echt van het vertoonde spel genoten wat de teams hebben laten zien in de wedstrijden. Pas in de finale's werd het wat interessanter en wat beter voetbal. Ik hoop zondag een kraker van een wedstrijd te zien waarbij de scheidsrechter de wedstrijd feilloos aanvoelt zodat het een spektakel wordt.

Klik hier om een PB te sturen naar het team jeugdscheidsrechter.nl

08 jul 2006, 16:51
Profiel
Pierluigi Collina

District: Landelijk
Groep: ASR A
Bericht 
Mooi stuk Niels!! Ga zo door in de journalistiek! ;)

08 jul 2006, 19:39
Profiel
Pierluigi Collina

Bericht 
Prachtig verhaal Niels, ik hoop in de toekomst meer van die terugblikken te lezen.

En ben het helemaal met je eens.

Klik hier om een PB te sturen naar het team jeugdscheidsrechter.nl

08 jul 2006, 20:07
Profiel WWW
Pierluigi Collina

Bericht 
Goed geschreven Niels,

Over professionalisering in de arbitrage kan ik het zeker eens zijn met Blatter,

Wat mij persoonlijk een goed idee lijkt, is zodra de kwalificatie reeksen beginnen voor het wk, de WK-kandidaat scheidsrechters bekend maken, desnoods 50 arbiters en 100 assistenten en ze dan niet in hun eigen werelddeel maar in verschillende werelddelen hun ervaring op laten doen, gedurende 2 jaar, dus bv een Argentijn diverse wedstrijden laten fluiten, bv Duitsland-Ierland, Japan-Maleisie, Marokko-Ghana, en dan elke kwalificatieronde een ander werelddeel, dan leren de scheidsrechters verschillende stijlen van voetbal beter aan te voelen, en kunnen ze op een wk de wedstrijden nog beter aanvoelen, dus krijg je nog beter scheidsrechters.

Wat denken jullie hiervan?

08 jul 2006, 23:51
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ]