Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 dec 2018, 21:38

Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Scoren na scheidsrechtersbal 
Auteur Bericht
Pierluigi Collina

Bericht 
<!--QuoteBegin-Freek+di 22 februari 2005, 17:01--><div class='quotetop'>QUOTE(Freek @ di 22 februari 2005, 17:01)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Ok, laten we er maar over ophouden Peter.

Naar mijn mening is dit onsportief genoeg voor een gele kaart en een vrije schop, volgens jouw mening niet. Zoals ik hierboven ook al gezegd heb, daarvoor hebben ze "Naar het oordeel van de scheidsrechter" uitgevonden. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Tsjah dat laatste heb je idd gelijk in, maar over het zelf beslissen van deze gebeurtenis zul je geen gelijk van me krijgen :D Koppige jongen ben ik ook weer :P Maar we zullen het er inderdaad maar eens bij moeten laten... anders houd het niet meer op!

M.v.g. Peter

Laatst bijgewerkt door PSdoubleU op 22 feb 2005, 18:15, in totaal 1 keer bewerkt.

22 feb 2005, 18:14
Profiel WWW
Pierluigi Collina

Bericht 
<!--QuoteBegin-Freek+ma 21 februari 2005, 22:06--><div class='quotetop'>QUOTE(Freek @ ma 21 februari 2005, 22:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Eerst tegen je tegenstander zeggen dat je de bal terug zult geven, en vervolgens door die leugen een doelpunt scoren? Dat is onsportief gedrag. En voor onsportief gedrag mag je een gele kaart geven. En dus ook een vrije trap.

Leg mij eens uit wat er niet correct is? <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ik ben het eigenlijk wel met Freek eens.
Volgens mij kun je dit onder het kopje misleiding van scheidsrechter en/of tegenstander.

Voor misleiding kun je geel geven en dus ook de bijbehorende indirecte vrije trap tegen.

Je moet er maar bij tijd op komen als scheidsrechter, ik zou ook gewoon een doelpunt toegekend hebben. en daarna een heel vervelend gevoel.

Laatst bijgewerkt door Tommy op 23 feb 2005, 17:15, in totaal 1 keer bewerkt.

23 feb 2005, 17:04
Profiel
Pierluigi Collina

Bericht 
<!--QuoteBegin-Arjan+di 22 februari 2005, 15:57--><div class='quotetop'>QUOTE(Arjan @ di 22 februari 2005, 15:57)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Ik vind eigenlijk dat je het doelpunt niet af kan keuren. In principe kun je dat eigenlijk ook niet maken. Zou je ook geel geven wanneer een speler de bal niet teruggooit wanneer de tegenspeler vanwege een geblesseerde medespeler de bal uit schiet. als de speler de bal niet teruggooit schendt hij eigenlijk ook een "ongeschreven" regel. Met minder verstrekkende gevolgen, maar toch....Krijgt die dan ook geel en een indirecte tegen? <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Het niet terug geven van de bal bij een inworp is geen misleiding.
Het is misschien minder sportief en een ongeschreven regel wordt gebroken, maar dat is niet verboden.
Misleiding is wel verboden; denk aan schwalbes, het onderbreken van de aanloop bij een penalty, etc.

Ik denk dat Freek wel een punt heeft als hij het onder het kopje 'misleiding' plaatst.

23 feb 2005, 17:12
Profiel
Pierluigi Collina

Bericht 
Om de discussie nog even aan te wakkeren: als een speler 'los' roept, met een duidelijke intentie een tegenspeler te misleiden, krijgt hij ook geel.

Overigens, een aantal jaren geleden gebeurde in Zuid 2 het volgende:

Tijdens de wedstrijd Roermond-Margriet, speelde Margriet de bal uit voor een blessurebehandeling. De ingooi komt bij Ger Schuman (oud-Fortuna en oud-Helmond Sport) en die trapt de bal met een boog over 60 meter in het doel van de tegenstander. 1-0, t trammelant is daar en de scheidsrechter is zoals gewoonlijk weer de lul.

Laatst bijgewerkt door Geertje op 24 feb 2005, 12:43, in totaal 1 keer bewerkt.

24 feb 2005, 12:43
Profiel
Pierluigi Collina

District: west 1
Groep: club
Bericht 
zo een zelfde voorbeeld is (als ik mij niet vergis) barcelona geweest.

marc overmars scoorde na een blesurebehandeling

Scheidsrechtercoördinator vv de Blokkers

24 feb 2005, 12:58
Profiel WWW
Pierluigi Collina

Bericht 
<!--QuoteBegin-Geertje+do 24 februari 2005, 11:43--><div class='quotetop'>QUOTE(Geertje @ do 24 februari 2005, 11:43)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Om de discussie nog even aan te wakkeren: als een speler 'los' roept, met een duidelijke intentie een tegenspeler te misleiden, krijgt hij ook geel.

<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Weer een goed argument die de stelling van Freek ondersteunt.

Ik tel al zeker drie voorstanders voor een bestraffing van misleiding in dit geval.

24 feb 2005, 13:07
Profiel
Pierluigi Collina

Bericht 
Zo was er ook een truc met het nemen van een hoekschop. Een speler van de aanvallende partij roept naar degene de hoekschop wil gaan nemen dat hij hem gaat nemen. Opdat moment zijn de spelers van de verdedigende partij afgeleid en de speler die hem in eerste instantie zou gaan nemen neemt de hoekschop toch.

Resultaat doelpunt.

Dit geval heb ik voorgelegd op de BOS cursus en er werd ons verteld dat dit geen misleiding was!

24 feb 2005, 16:39
Profiel
Pierluigi Collina

District: west 1
Groep: club
Bericht 
het is in princiepe misleiding.... maar binnen de regels

Scheidsrechtercoördinator vv de Blokkers

24 feb 2005, 16:40
Profiel WWW
Pierluigi Collina

Bericht 
<!--QuoteBegin-Theo van Diepen+do 24 februari 2005, 15:39--><div class='quotetop'>QUOTE(Theo van Diepen @ do 24 februari 2005, 15:39)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Zo was er ook een truc met het nemen van een hoekschop. Een speler van de aanvallende partij roept naar degene de hoekschop wil gaan nemen dat hij hem gaat nemen. Opdat moment zijn de spelers van de verdedigende partij afgeleid en de speler die hem in eerste instantie zou gaan nemen neemt de hoekschop toch.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Het is natuurlijk wel misleidend, maar het gebeurd ongeveer 30 meter van het doel. De bal is dus nog een hele tijd onderweg en moet dan ook nog eens bij een mede speler komen die hem doeltreffend afwerkt. Dit zou ik toch minder zwaar beoordelen als het geval Freek schetst.

Een speler op het verkeerde been zetten met een schijnbeweging zou dan ook onder misleiding kunnen vallen. Dat gaat duidelijk te ver.

Het geval dat Freek schetst zou ik bestraffen, mede omdat je iemand zijn goede vertrouwen schendt. Net als "Los" roepen bij een voorzet.

24 feb 2005, 17:28
Profiel
Pierluigi Collina

Bericht 
<!--QuoteBegin-Tommy+do 24 februari 2005, 17:28--><div class='quotetop'>QUOTE(Tommy @ do 24 februari 2005, 17:28)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Het geval dat Freek schetst zou ik bestraffen, mede omdat je iemand zijn goede vertrouwen schendt. Net als "Los" roepen bij een voorzet. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ik heb nog nooit iemand een keeper zien bestraffen die dat doet.

24 feb 2005, 17:36
Profiel
Pierluigi Collina

Bericht 
<!--QuoteBegin-Theo van Diepen+do 24 februari 2005, 16:36--><div class='quotetop'>QUOTE(Theo van Diepen @ do 24 februari 2005, 16:36)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Tommy+do 24 februari 2005, 17:28--><div class='quotetop'>QUOTE(Tommy @ do 24 februari 2005, 17:28)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Het geval dat Freek schetst zou ik bestraffen, mede omdat je iemand zijn goede vertrouwen schendt. Net als "Los" roepen bij een voorzet. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ik heb nog nooit iemand een keeper zien bestraffen die dat doet. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Een keeper mag "los"roepen een andere speler niet.

24 feb 2005, 17:41
Profiel
Pierluigi Collina

Bericht 
Dit klopt dus niet Tommy. Voor een keeper gelde de zelfde regels als voor een veldspeler op dit gebied.

Er staat nergens in de spelregels dat een speler geen los mag roepen. Er staat alleen dat hij een andere speler niet mag misleiden.

24 feb 2005, 17:46
Profiel
Pierluigi Collina

Bericht 
Er zijn nog veel meer zaken die onder de noemer van onsportief gedrag niet mogen, maar er zullen ook veel meer dingen zijn die men wel als onsportief ervaart maar niet beschreven zijn.
Hier moet je als scheidsrechter dus je eigen interpretatie van de regels hanteren.

Dit is erg lastig voor de spelers, want dan weten ze voor bepaalde zaken niet waar ze aan toe zijn. Maar dat is ook voetbal moet je maar denken. Anders moeten ze wedstrijden laten leiden door machines ipv mensen. En dan verliest het spel een groot deel van zijn waarde.

24 feb 2005, 17:47
Profiel
Pierluigi Collina

Bericht 
<!--QuoteBegin-Theo van Diepen+do 24 februari 2005, 16:46--><div class='quotetop'>QUOTE(Theo van Diepen @ do 24 februari 2005, 16:46)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Dit klopt dus niet Tommy. Voor een keeper gelde de zelfde regels als voor een veldspeler op dit gebied.

Er staat nergens in de spelregels dat een speler geen los mag roepen. Er staat alleen dat hij een andere speler niet mag misleiden. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ik zal er de spelregels op naslaan. ;)

24 feb 2005, 17:48
Profiel
Pierluigi Collina

Bericht 
Klopt, dit is een van de regels die iedere voetballer kent maar in feite niet bestaat. Het feit dat een speler geen "los" mag roepen is onzin, alleen als hij daarmee een speler misleid is het strafbaar. En de regel dat een keeper dat wel mag slaat al helemaal nergens op.

En voor we discussie krijgen, ik heb deze vraag ooit eens aan de KNVB gesteld, dus bovenstaande uitleg komt van John Blankenstein (niet letterlijk geciteerd overigens :P)

24 feb 2005, 17:49
Profiel WWW
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende