Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 21 mei 2018, 05:19

Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Scheidsrechter Lizzy met roze fluit 
Auteur Bericht
Pierluigi Collina

District: West 1
Groep: JC Za + G Zo
Bericht Scheidsrechter Lizzy met roze fluit
Tijdens het KNVB-gala voor scheidsrechters in Zeist kreeg ze vorige week haar FIFA-badge. Lizzy van der Helm (27) uit Benthuizen mag nu Europese voetbalwedstrijden fluiten.

Europa ligt aan haar voeten, maar dat is nog niet het eindpunt. Pas vier jaar is ze aan het fluiten en nu al Europees scheidsrechter. De 27-jarige Lizzy van der Helm gaat als een speer. ,,Het gaat steeds zó goed. Soms denk ik: kan dit zo doorgaan? Het lijkt wel of alles lukt."

Van der Helm begon vier jaar geleden met fluiten en kreeg al snel aandacht van de KNVB. Eind vorig jaar werd ze voorgedragen bij de UEFA als international. Vorige week ontving ze haar badge en is ze FIFA referee. ,,In principe mag ik wereldwijd fluiten, maar dan wel op voordracht van de UEFA, de Europese bond", vertelt Van der Helm. ,,Als ik Europees goed presteer, kan ik op een shortlist komen en doorstromen. Bijvoorbeeld naar WK's voor onder 17 of onder 19 jaar."

De energieke blondine begon zelf met voetballen op haar zesde bij BSC'68. Later combineerde ze haar passie met de studie bedrijfskunde in Rotterdam en geeft les in economie en wiskunde. Daarnaast geeft ze voetbaltrainingen en volgt ze scheidsrechtersopleidingen.

Ze is zich ervan bewust dat ze een nieuwe fase inslaat, maar wil zich daar niet te druk om maken. ,,Als ik UEFA-wedstrijden fluit, zijn de belangen groter. Dat realiseer ik me wel. Maar het lukt me altijd om emoties te parkeren. Een beetje gezonde spanning voor een belangrijke wedstrijd is niet erg. Dat houdt je scherp."

Van der Helm kreeg haar FIFA-badge tijdens het scheidsrechtersgala van de KNVB in Zeist. ,,Vroeger was dat gala alleen voor mannelijke scheidsrechters, dit jaar voor het eerst ook voor de vrouwen. Dat voelt heel goed, een stukje erkenning." Van der Helm is de derde vrouwelijke international in Nederland. Vivian Peeters en Shona Shukrula gingen haar voor. Vorig jaar liep ze een tijdje mee met Peeters. ,,Ik heb toen ervaring opgedaan als assistent. Veel van geleerd. Zij moest fluiten in Lyon. Zat ik daar in de kleedkamer met Olympique Lyon-speelster Shanice van de Sanden."

Als vrouwelijke scheidsrechter heeft ze haar eigen stijl. ,,Mijn kaartenboekjes met rode en gele kaarten heb ik bewust niet in mijn borstzak. Dat ziet er niet uit, net zo'n bloktiet. Dat wil je echt niet, haha. De gele kaarten heb ik in mijn broekzak, die zijn snel te pakken en heb je ook vaker nodig. De rode kaarten zitten in mijn achterzak." Van der Helm heeft ook een handelsmerk: haar roze fluitje.

The sky is the limit bij Van der Helm, wat is de volgende stap? ,,Nou, de WK's wil ik ook nog halen natuurlijk. Maar eerst Europa."

Bron: https://www.ad.nl/alphen/scheidsrechter ... ~a2c2420e/

Omdat scheidsrechter zijn naast een hobby ook een vak is, en vakkennis kun je trainen waarmee je ook je eigen prestaties verbetert.
Like de pagina om op de hoogte te blijven: https://www.facebook.com/scheidsrechtersvak/

17 jan 2018, 16:49
Profiel
Assistent-Scheidsrechter

District: west 2
Groep: so3
Bericht Re: Scheidsrechter Lizzy met roze fluit
Als voetbalster is het een draak heb haar 2x gefloten en als er 1 commentaar heeft op de leiding is zij het wel ppppffffff
Met sportieve groet flipfluitketel

27 jan 2018, 21:31
Profiel
Scheidsrechter op A-lijst

District: ZUID1
Groep: ZAJSTART
flipfluitketel schreef:
Als voetbalster is het een draak heb haar 2x gefloten en als er 1 commentaar heeft op de leiding is zij het wel ppppffffff
Met sportieve groet flipfluitketel

Maak ik hieruit op dat je niet echt positief over haar bent?

Ik heb zelf ook mijn bedenkingen , want ze fluit "pas" 4jaar. En nee, ik ben niet jaloers. Wil er alleen maar mee zeggen dat je ook een stuk ervaring moet meenemen ga je zo hoog fluiten ;)

17-18 vj SOIII - COVS Breda 11-04-2018
17-18 vj SOIII - COVS Breda 16-05-2018

31 jan 2018, 17:58
Profiel
Assistent-Scheidsrechter

District: west 2
Groep: so3
laat me er niet over uit denk dat dat voldoende zegt
met sportieve groet flipfluitketel (ken haar vrij goed)

31 jan 2018, 22:37
Profiel
Pierluigi Collina

District: Oost
Vrouwelijke scheidsrechters zijn nu eenmaal dun bezaaid, dan wordt er ook meer omhoog gepusht.
Niks persoonlijks dit tov de persoon in kwestie, die ken ik nml niet.

01 feb 2018, 14:05
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ]