Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 21 aug 2017, 21:23

Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Scheidsrechter is vaker broekie 
Auteur Bericht
Pierluigi Collina

District: West 1
Groep: AV-JC (Za+Zo)
Bericht Scheidsrechter is vaker broekie
Cursus voor ’man in zwart’ hit bij jongeren

Het is weer hip om scheidsrechter te zijn. En opmerkelijk genoeg zijn het vooral jongeren die zich aanmelden voor de cursus tot ’man in het zwart’.

De gemiddelde scheidsrechter wordt dan ook steeds jonger. „Toen ik op 15-jarige leeftijd begon vormde ik een uitzondering, tegenwoordig is dit heel normaal”, zegt internationaal topscheidsrechter Bas Nijhuis.

Volgens de laatste cijfers van nationale voetbalbond KNVB, uit 2014, ging het in dat jaar om 4.029 jeugdige scheidsrechters. De ’gemiddelde scheidsrechter’ was vorig seizoen maar net volwassen: 18,9 jaar.

Niet alleen het beleid van de KNVB werpt zijn vruchten af, maar ook zien veel jongeren een carrière als scheidsrechter vooral als de kans door te dringen tot het glamourwereldje dat voetbal vandaag de dag is. Waarbij ze zich graag spiegelen aan topscheidsrechters als Björn Kuipers, Bas Nijhuis en Danny Makkelie.

Volgens KNVB-woordvoerster Berdine Wassink is het vooral de uitstraling van de hedendaagse scheidsrechter die jongeren aanspreekt: „Dit imago is in de loop der jaren verbeterd. Het succes van Björn Kuipers en de verjonging van het korps maakt dat jongeren zich meer verbonden voelen met deze rolmodellen. Het behalen van de Champions League of WK en EK is een lonkend perspectief.”

Bas Nijhuis heeft het vak de afgelopen jaren sterk zien veranderen: „Het is veel professioneler. Vooral de begeleiding vanuit de KNVB. Zo is er zelfs een soort ziektewet voor scheidsrechters.”

De 20-jarige Luc Martens uit Koudekerke beleefde vorige maand zijn voorlopig sportieve hoogtepunt toen hij het oefenduel tussen het Zeeuws Elftal en ADO Den Haag mocht fluiten. „Vorig jaar ben ik gepromoveerd naar de eerste klasse, dit jaar hoop ik mijn debuut te maken in de hoofdklasse.”

Als voetballer was Luc zelf niet altijd even prettig voor de scheidsrechter. „Ik dacht vaak dat ik het beter zag. Toen ik vanuit de club het verzoek kreeg het zelf eens te proberen en ik na afloop positieve reacties kreeg, besloot ik er verder in te gaan.”

Hij is intussen doorgedrongen tot de talentenklas van de KNVB. „Je krijgt veel extra begeleiding, onder meer training door de looptrainers van de bond.”

Bron: http://eservice-data.solidam.com.s3-web ... 5824e.html

Omdat scheidsrechter zijn naast een hobby ook een vak is, en vakkennis kun je trainen waarmee je ook je eigen prestaties verbetert.
Like de pagina om op de hoogte te blijven: https://www.facebook.com/scheidsrechtersvak/

12 aug 2017, 11:15
Profiel
Pierluigi Collina

District: West 2
Groep: Jeugd B
Bericht Re: Scheidsrechter is vaker broekie
En hoeveel fluiten er rond hun 30e nog als ze blijken niet de top te kunnen halen of omdat ze een keer gedegradeerd
zijn en ze dus niet zo goed blijken als ze soms zelf denken?

13 aug 2017, 14:17
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 2 berichten ]