Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 okt 2017, 14:16

Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
IFAB en v Basten overwegen ‘revolutionaire’ spelregelwijzigi 
Auteur Bericht
Pierluigi Collina

District: West 1
Groep: AV-JC (Za+Zo)
Bericht IFAB en v Basten overwegen ‘revolutionaire’ spelregelwijzigi
De IFAB, het orgaan dat internationaal de spelregels in het voetbal beheert en coördineert, heeft een werkdocument opgesteld dat bol staat van mogelijke wijzigingen. Het gaat om een strategisch plan dat als 'een stille revolutie' wordt omschreven. Het rapport, getiteld Play Fair, zal de komende maanden tijdens allerlei bijeenkomsten in de voetbalwereld ter discussie staan. Daarna wordt in 2018 tijdens de jaarlijkse vergadering van de IFAB besloten welke voorstellen in aanmerking komen voor een proef in de praktijk.

Één van de meest opvallende ideeën is de mogelijkheid voor spelers om de bal bij een vrije trap en een hoekschop zelf in bezit te nemen, de zogenoemde self-pass, die in het hockey al is ingevoerd. Een dergelijke spelregelwijziging zou de snelheid in het spel aanzienlijk verhogen. Ook zou de bal bij het nemen van een vrije trap niet meer helemaal stil hoeven te liggen.

De andere, beoogde aanpassingen zijn het toekennen van een strafschop als een doelman een terugspeelbal van een ploeggenoot in zijn handen pakt; het toekennen van een 'strafdoelpunt' als een speler op of vlakbij de doellijn een treffer voorkomt met zijn hand of arm; het opleggen van puntenaftrek aan teams die een scheidsrechter met een omsingeling in het nauw hebben gebracht.

Daarnaast overweegt de IFAB de invoering van zuivere speeltijd. Elke keer als het spel stil ligt, bijvoorbeeld voor een blessurebehandeling, wordt ook de tijd gestopt. Een helft duurt dan wel 30 minuten in plaats van 45 minuten. Bij het missen van een strafschop zou er geen rebound meer mogelijk moeten zijn, maar zou het spel hervat moeten worden met een doeltrap. Ook zou de bal na een doeltrap ook meteen al in het zestienmetergebied weer aangeraakt mogen worden en niet pas buiten het strafschopgebied.

Marco van Basten, die als 'Chief Officer for Technical Development' verantwoordelijk is voor de technische ontwikkelingen bij de FIFA, is eveneens betrokken bij de plannen. Van Basten opperde eerder deze week al om beslissingen die worden genomen door de videoscheidsrechter voortaan te tonen op de schermen in de stadions. Hij denkt dat het topvoetbal daardoor eerlijker en transparanter wordt.

Bron: http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=307302

Omdat scheidsrechter zijn naast een hobby ook een vak is, en vakkennis kun je trainen waarmee je ook je eigen prestaties verbetert.
Like de pagina om op de hoogte te blijven: https://www.facebook.com/scheidsrechtersvak/

19 jun 2017, 09:43
Profiel
Pierluigi Collina

Bericht Re: IFAB en v Basten overwegen ‘revolutionaire’ spelregelwij
En wat vinden we hier van? Op zich kan ik me hier best in vinden, maar ik lees online veel reacties dat voetbal dan geen voetbal meer is?...Is dat terecht, of is dat meer de angst voor veranderingen?

Omdat scheidsrechter zijn naast een hobby ook een vak is, en vakkennis kun je trainen waarmee je ook je eigen prestaties verbetert.
Like de pagina om op de hoogte te blijven: https://www.facebook.com/scheidsrechtersvak/

19 jun 2017, 09:44
Profiel
Pierluigi Collina

Er zijn altijd mensen zijn die vinden dat wijzigingen niet goed of nodig zijn.

Ik hoor daar niet bij, en ik zeg: spelregelwijzigingen moet je gewoon proberen.

Maar dan staat of valt het met snelheid: als iets niet blijkt te werken, moet je ook kunnen zeggen: vanaf volgende week is het weer afgeschaft.
Dus niet weer 2 jaar wachten voordat een wijziging langs allerlei commissies is geweest.

Selfpass prima idee (dan ook intrap ipv inworp?)
Bal niet stilliggen: prima
Zuivere speeltijd wordt lastig bij amateurs; hoe zorg je dat spelers en publiek weten hoeveel tijd is verstreken.
Strafdoelpunt / strafschop: in principe goed. Wel wordt een net-wel-net-niet-beslissing van een SR dan een heel stuk zwaarder.
Puntenaftrek: prima. Beter is m.i. dat protesterende spelers allemaal geel krijgen... zoals ooit afgesproken is.
Rebound strafschop: prima
Bal niet buiten 16 bij doeltrap: prima (vind ik al heel lang een belachelijke regel)

19 jun 2017, 12:58
Profiel
Pierluigi Collina

In voorbereiding op het WK voetbal van 2018 in Rusland heeft de internationale spelregelorganisatie IFAB een strategisch plan gelanceerd, getiteld The New Play Fair. De presentatie is bijna geruisloos verlopen en tegen de voorstellen van deze ’stille revolutie’ is tot dusver nauwelijks enige weerstand gekomen.

De komende maanden zal er over de diverse voorstellen op allerlei niveaus binnen het voetbal gediscussieerd worden. Het ligt in lijn van de verwachting dat de IFAB in maart 2018 (Infantino verwacht dan ook groen licht voor de video-arbitrage op het WK in Rusland) goedkeuring geeft aan diverse voorstellen voor het WK en diverse proefprojecten start met het oog op meer ingrijpende voorstellen.

The New Play Fair

- Invoering van twee maal een half uur zuivere speeltijd, omdat door al het oponthoud in een wedstrijd van 90 minuten het spel zo’n n half uur stil ligt.

- Om tijdrekken tegen te gaan wordt overschrijding van de zes-secondenregel door een keeper direct bestraft.

- Bij een penaltyreeks neemt de ene partij de eerste strafschop gevolgd door twee strafschoppen van de andere partij en zo verder.

- Na het missen van een strafschop wordt een doeltrap genomen in plaats van doorgespeeld.

- Een door de keeper opgepakte terugspeelbal wordt bestraft met een penalty.

- Een doelpunt wordt toegekend als een speler op de doellijn een goal voorkomt met de hand of de arm.

- Bij een doeltrap hoeft de bal niet verplicht buiten het strafschopgebied te komen om door te spelen.

- Een speler mag een vrije trap of hoekschop op zichzelf nemen (selfpass).

- Bij een vrije trap hoeft de bal niet stil te liggen.

- Een speler kiest voor een ingooi of intrap.

- De scheidsrechter kan alleen affluiten als het spel stil ligt.

Wat is IFAB?

De International Football Association Board (IFAB) is de spelregelorganisatie van de FIFA met daarin vier afgevaardigden van de wereldvoetbalbond FIFA en vier afgevaardigden van de Britse voetbalbonden (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland). Dit achttal is verantwoordelijk voor spelregelwijzigingen.

Eenmaal per jaar in maart besluit de IFAB of spelregels worden gewijzigd of bepaalt het proefperiodes voor het wijzigen van spelregels. Voor grote veranderingen is een driekwart meerderheid nodig binnen de IFAB.

Bron: http://www.telegraaf.nl/telesport/28448 ... bal__.html

22 jun 2017, 08:26
Profiel
Pierluigi Collina

Om tijdrekken tegen te gaan wordt overschrijding van de zes-secondenregel door een keeper direct bestraft.
:shock: Ja dat zeiden we ook toen die regel voor het eerst werd ingevoerd. Waarom fluiten we er dan niet voor???

De scheidsrechter kan alleen affluiten als het spel stil ligt.
Dan weet ik wat ik moet doen als mijn team met 1-0 voorstaat en de officiële, zuivere speeltijd is verstreken: een overtreding maken!

26 jun 2017, 13:24
Profiel
Pierluigi Collina

Wouter schreef:
Om tijdrekken tegen te gaan wordt overschrijding van de zes-secondenregel door een keeper direct bestraft.
:shock: Ja dat zeiden we ook toen die regel voor het eerst werd ingevoerd. Waarom fluiten we er dan niet voor???

Dan weet ik wat ik moet doen als mijn team met 1-0 voorstaat en de officiële, zuivere speeltijd is verstreken: een overtreding maken!

Maar hoe weet jij als speler precies wanneer de officiele zuivere speeltijd voorbij is he..... :wink:

26 jun 2017, 13:54
Profiel
Pierluigi Collina

MrWrong schreef:
Wouter schreef:

Maar hoe weet jij als speler precies wanneer de officiele zuivere speeltijd voorbij is he..... :wink:

In een stadion met klok zal dat wel bijgehouden worden en zichtbaar zijn. Op "ons" niveau zal er 600x gevraagd worden hoe lang het nog is.........
Dus als de sr zegt "nog 10 seconden", en de bal blijft een tijdje in het spel... BEMMMM

27 jun 2017, 12:53
Profiel
Pierluigi Collina

District: West 2
Groep: Jeugd B
Wouter schreef:
om het gezeik te voorkomen dat ik over me heen krijg als ik er gewoon wel voor fluit :)

Daarom gewoon de Rugby-regel overnemen. Daar geldt aan het einde van de wedstrijd dat de bal pas uit het spel is als deze over zij- en/of achterlijn is. Overtreding telt daar niet als "Bal uit het spel". Daarom zie je daar dat de ploeg die achterstaat de bal zo lang mogelijk in het spel wil houden en dat de ploeg die voorstaat de bal, zodra ze hem hebben, in de kortst mogelijke lijn over de zijlijn wordt geschopt.

27 jun 2017, 13:02
Profiel
Pierluigi Collina

Ja, wordt lachen. Zag laatst op de BBC een wedstrijd die daardoor met 18 minuten werd verlengd...

27 jun 2017, 16:15
Profiel
Scheidsrechter op A-lijst

District: Oost
Groep: startersgroep
Een aantal van de regels klinkt me al een stuk beter in de oren dan voorgaande voorstellen.
Ik wil graag even per voorstel reageren.

The New Play Fair

- Invoering van twee maal een half uur zuivere speeltijd, omdat door al het oponthoud in een wedstrijd van 90 minuten het spel zo’n n half uur stil ligt.
ik zou gaan voor de tussenweg. Niet de zuivere speeltijd zoals we die van bijv basketbal kennen en tien seconden te gaan nog een hele grote doelkans oplevert. Wél veel nadrukkelijker tijd bijtrekken voor:
- doelpunten
- kaarten
- wissels.
- vrije trap met muur bouwen
Allemaal 30 seconden. Dat is zeer reëel als we kijken hoe lang het duurt. De wissel zag ik liever 10 seconden en dan gaat het spel verder, nieuwe mag er pas in als de oude er uit is, mag je zelf kiezen hoe moe je bent en hoeveel applaus je het publiek wilt geven.

- Om tijdrekken tegen te gaan wordt overschrijding van de zes-secondenregel door een keeper direct bestraft.

oei. da's wel een lastige bij de (zogenaamd) moeilijke reddingen waarbij een keeper op de grond gaat liggen.

- Bij een penaltyreeks neemt de ene partij de eerste strafschop gevolgd door twee strafschoppen van de andere partij en zo verder.

Beter, heb ik ooit al eens voorgesteld.

- Na het missen van een strafschop wordt een doeltrap genomen in plaats van doorgespeeld.
Of gewoon wat strenger optreden tegen het inlopen, en het uitlopen van de keeper. Spel stilleggen voorkomt ook veel spannende momenten, en is per saldo in het nadeel van de benadeelde ploeg. uit rebounds ontstaan grote kansen, die je ze nu ontneemt.

- Een door de keeper opgepakte terugspeelbal wordt bestraft met een penalty.
veel te rigoureus, druist ook in tegen alle wetten van eerlijkheid. Beslissingen op het randje, die er ook hier zijn want wat is nog terugspelen, worden nu nog zwaarwegender.

- Een doelpunt wordt toegekend als een speler op de doellijn een goal voorkomt met de hand of de arm.
heel juist, en een veel betere straf dan rood geven. trek dit maar door naar alle doelrijpe kansen waarvoor nu rood gegeven wordt; die rode kaart beïnvloedt het kijkspel en is oneerlijk scheef tav het tijdstip waarin deze gegeven wordt.

- Bij een doeltrap hoeft de bal niet verplicht buiten het strafschopgebied te komen om door te spelen.
is ook onzinnige regel. Let op: komt ook nog uit het tijdstip dat je hem mocht nemen, snel terug op de keeper en die pakt hem dan in de handen. Dát wilden ze er toen mee voorkomen.

- Een speler mag een vrije trap of hoekschop op zichzelf nemen (selfpass).

op zich niet eens verkeerd. De ingooi moet geen trap worden (als reactie op hierboven) want dat is fundamenteel anders. Dan wordt bijna iedere uitbal een bal ineens voor doel zoals we dat nu van de corner kennen

- Bij een vrije trap hoeft de bal niet stil te liggen.

Zou kunnen, maar dan ligt ie wel weer erg vaak niet op de plek van de overtreding. wiskundig gezien zelfs nooit.

- Een speler kiest voor een ingooi of intrap.
zie boven
- De scheidsrechter kan alleen affluiten als het spel stil ligt.
Dat is te gezocht om een probleem dat er nu is te voorkomen.
We zien het wel eens bij wissels: dan wil er nog iemand in en dan ligt het spel opeens toevallig 2, 3 minuten niet stil.
en nu moet het niet slechts stil liggen, maar alleen door een uitbal!
willen we dat wedstrijden willekeurig vier, vijf minuten langer door kunnen gaan?
Hoe is dat dan te rijmen met de wens tot een zuivere speeltijd?

overigens las ik ook:
bal hoeft niet meer stil te liggen bij doeltrap
en daarvan dacht ik: moet dat dan?
eendachtig een spelregelquizvraag van jeroen sanders, kijk de regels er maar op na!

28 jun 2017, 16:23
Profiel WWW
Pierluigi Collina

Voor diegenen die niet willen zoeken of kunnen vinden...:

De vorige spelregel van de week was een open vraag. En een lastige, want niemand had het antwoord volledig juist. De vraag was: welke spelhervattingen hoeven niet stil te liggen.

Al vrij snel kwamen de eerste goede antwoorden. Men dacht na over spelhervattingen die niet op de grond plaatsvinden en kwam tot de oplossingen scheidsrechtersbal en inworp.

Deze antwoorden zijn natuurlijk goed, want de bal is in beide gevallen in de lucht op het moment van de spelhervatting. Er is echter nog een derde spelhervatting waarbij in de spelregels niets staat over of de bal stil moet liggen.

En dat is de doelschop! Deze moet genomen worden vanaf een willekeurig punt in het doelgebied, maar nergens staat dat dit moet gebeuren terwijl de bal stil ligt. Een omissie in de spelregels? Of is dit gewoon de correcte interpretatie?

29 jun 2017, 07:51
Profiel
KNVB Scheidsrechter

District: West I
Groep: JB
Staat gewoon in de spelregels op pagina 60 hoor dat de bal moet stilliggen .... is in de versie van Juni 2016 er in gebracht, dus bovenstaande is niet meer actueel.

Citaat:
1. Procedure
 De bal moet stilliggen en wordt getrapt door een speler van de verdedigende partij vanaf een willekeurig punt binnen het doelgebied

29 jun 2017, 07:55
Profiel
Pierluigi Collina

WyboL schreef:
Staat gewoon in de spelregels op pagina 60 hoor dat de bal moet stilliggen .... is in de versie van Juni 2016 er in gebracht, dus bovenstaande is niet meer actueel.

Citaat:
1. Procedure
 De bal moet stilliggen en wordt getrapt door een speler van de verdedigende partij vanaf een willekeurig punt binnen het doelgebied

al die onzinnige wijzigingen ook... :lol:

03 jul 2017, 21:57
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ]