Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 nov 2018, 16:43

Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Discriminatie door scheidsrechters 
Auteur Bericht
Pierluigi Collina

Bericht Discriminatie door scheidsrechters
Amateurtrainer luidt noodklok: 'Discriminatie door scheidsrechters'

http://www.bd.nl/algemeen/sport/voetbal ... -1.6321163

Voetbaltrainer Carlo Derby luidt de noodklok. Hij vindt dat zijn allochtone team gediscrimineerd wordt door scheidsrechters. „Dat ik mijn verhaal doe, voelt vernederend.”

Als coach leidt Carlo Derby (48), vorig jaar trainer van DVE-Trajanus en dit seizoen eindverantwoordelijk bij SCH uit Nijmegen, al negen jaar allochtone teams. Hij voetbalde zelf vroeger bij autochtone teams. Volgens hem zit er een groot verschil in benadering van de verschillende teams. Bij DVE-Trajanus beschikte hij vorig jaar over een exotische keur aan spelers, die roots hebben in Indonesië, Marokko, Turkije, Suriname en Congo-Brazzaville. „Dat werkte in ons nadeel. Je kan een keer de scheids tegen hebben in sport, maar het moet niet doorslaan. Dat is een kwalijke zaak.”

Derby heeft vergelijkingsmateriaal. „Als voetballer speelde ik altijd tussen autochtonen en als trainer vertoef ik tussen veelal allochtone spelers. Bijna wekelijks zie ik het verschil in de behandeling door de scheidsrechter.”

Meldpunt
In de negen jaar dat hij allochtone teams trainde liep er geen wedstrijd uit de hand. Het is een belangrijk element in zijn werkwijze. Hij snapt als geen ander hoe gevoelig het onderwerp ligt. De KNVB heeft moeite om genoeg scheidsrechters de velden op te sturen en de leidsmannen behoren tot een kwetsbare groep. „Ik heb niet het idee dat er bij de KNVB aandacht is voor dit probleem, laat staan dat er iets aan wordt gedaan. Het zou al helpen als er een meldpunt tegen discriminatie was. Stel dat een bepaalde scheidsrechter heel vaak wordt genoemd, dan geeft dat de KNVB in ieder geval aanleiding om een onderzoek in te stellen.”

KNVB
De KNVB is in een reactie duidelijk. Discriminatie hoort niet thuis op het voetbalveld. De bond vraagt verenigingen en spelers om elke vorm van discriminatie te melden. „Voetbal is van en voor iedereen en dit moet zo blijven”, laat een woordvoerder van de bond desgevraagd weten. „Wij roepen iedereen op om discriminatie bij ons te melden. Of dit nu via een meldpunt is, via het wedstrijdformulier, via het bestuur van je vereniging of via een van onze verenigingsadviseurs, het belangrijkste is dat het bij ons binnenkomt zodat we er iets tegen kunnen doen.”

De KNVB zegt meldingen van discriminatie te onderzoeken. „Discriminatie wordt onder geen beding getolereerd. Of het nu een speler, trainer, terreinknecht of scheidsrechter is, discriminatie hoort niet op het voetbalveld thuis.”

07 okt 2016, 15:24
Profiel
Pierluigi Collina

District: zuid 1
Groep: za 4/zo4/zaal 2
Bericht Re: Discriminatie door scheidsrechters
Dus in verschil van fluiten bij diverse teams is ook discriminatie tegenwoordig. Min mening is dat de tuchtcommissie hier moet inspringen wegens in discrediet brengen van scheidsrechters

07 okt 2016, 19:28
Profiel
Pierluigi Collina

District: Oost
Dat vind ik onzin. Voetbal is een afspiegeling van de maatschappij, zo ook het scheidsrechterskorps. Daar zullen best ook aanhangers van de rechter kant van de politiek tussen zitten. Dat is heel logisch, net zoals dat het logisch is dat ook een handhaver (agent, scheidsrechter) niet boven de wet staat.
En natuurlijk moet je deze groepen extra beschermen, omdat misbruik (excuus zoeken) nu eenmaal sneller op de loer ligt, maar dat wil m.i. niet zeggen dat je je kop maar in het zand moet steken dat het niet gebeurt.

09 okt 2016, 10:04
Profiel
Scheidsrechter op B-lijst

District: west2
Groep: so3
Een overtreding is een overtreding bij mij een belediging idem en word begaan door een speler en ik kijk niet van wat voor afkomst hij is en beoordeel ieder individu het zelfde .
Als ik nu naar vorig seizoen kijk heb ik 10 rode kaarten gegeven waarvan 7 aan allochtone spelers terwijl de verhouding in het veld ongeveer 70 procent autochtoon en 30 procent allochtoon is . Dit zegt natuurlijk niet alles maar wel iets over de gedragingen van individuen.
Kom bij mij nu niet aan dat ik discrimineer want mijn 2 beste vrienden (ik ben 56 en deze 2 ook ) zijn van marrokaanse afkomst. Denk dat het ligt in verschil van mentaliteit en opvoeding.
met sportieve groet happy fluiter

09 okt 2016, 12:19
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ]