Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 13 dec 2018, 21:09

Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
komt er in de nabije toekomst een einde aan de COVS? 
Auteur Bericht
Pierluigi Collina

Bericht komt er in de nabije toekomst een einde aan de COVS?
De KNVB laat steeds meer merken dat ze niet meer zitten te wachten op de COVS. Shuttle run is opgeheven en er zijn ontwikkelingen dat er steeds meer belangenverenigingen zich gaan bundelen door diverse sporten, zo ook bij het voetbal!
NOCNSF heeft aangegeven ook niet zoveel gesprek partners te willen maar liever een gebundelde partner ( die diverse sporten vertegenwoordigd) wat denken jullie hiervan?

Klik hier om een PB te sturen naar het team jeugdscheidsrechter.nl

20 mei 2012, 12:06
Profiel WWW
Pierluigi Collina

Bericht Re: komt er in de nabije toekomst een einde aan de COVS?
In mijn optiek,....

COVS heeft wel degelijk zijn nut gehad. Er zijn in het verleden grote COVS verenigingen geweest waarbij scheidsrechters hun stem konden laten horen bij de KNVB.

Tegenwoordig. Het zijn gezelligheidsclubjes.
Club met 120 leden.
Bij de Jaarvergadering komen er 30 opdagen. Bij de Training 20.
Het grootste gedeelte van de leden is inactief / ruim over de 70.
Jaarlijkse feestavond / Bingo / Bowling en de maandelijkse kaartavond trekken altijd hetzelfde kleine clubje mensen.

Bundeling van krachten (fusie van COVS groepen) wordt in de weg gestaan door nostalgie.
Plannen van de KNVB om via de COVS de clubscheidsrechters te begeleiden worden in de weg gestaan door het lage aantal actieve leden binnen de COVS groep dat bereid is deze taak op zich te nemen. Het zou neerkomen op de kleine groep mensen die zich altijd al inspant binnen deze vereniging.

Grootste gedeelte van de contributie gaat op aan de bijdrage aan de landelijke COVS waar de meeste covs leden niets mee heeft.

Ik kan me wel vinden in het standpunt van de knvb en noc.

21 mei 2012, 09:47
Profiel WWW
Pierluigi Collina

Ikzelf heb in het begin van mijn "carrière" veel gehad aan de COVS, tenminste aan de aanwezigen daar. Alleen al van het praten over deze prachtige hobby heb ik destijds veel opgestoken.
En waar Eric aan refereert is de oorzaak van mijn opzegging van het lidmaatschap: op trainingen steeds hetzelfde clubje, in het clubhuis de ouderen (die toen ook al 70 waren, dus moeten die nu 80+ zijn :wink: ). Ik heb het ledenaantal ook teug zien lopen. Toen nog een jaar eraan geplakt vanwege de (zaal)voetbalkampioenschappen, maar toen daar teams wegbleven en elftallen zeventallen werden was ook daar de lol wel af. (Wat ook niet hielp waren mijn wisselende diensten waardoor ik maar bij max 50% aanwezig kon zijn).

Gelukkig heb ik ze nooit nodig gehad bij excessen, maar ook daar is de COVS voor.
Ik heb een jaartje in een commissie gezeten, maar als je niet van vergaderen houdt.... is dat een verkeerde functie, zal ik maar zeggen.

Het blijft ook een apart fenomeen: een vereniging voor losse individuen, waar collega's ook je concurrenten kunnen zijn. Volgens mij uniek.

21 mei 2012, 13:45
Profiel
Pierluigi Collina

District: Noord
Groep: ZA02
Ik blijf de KNVB / COVS ook een apart fenomeen vinden. Een medaille die daadwerkelijk twee kanten kent, zo blijkt.

Zo wordt je na het behalen van je BOS cursus er op gewezen dat je lid van de COVS moet worden, want 101 voordelen. Mijn voornaamste reden om lid te worden was hulp bij excessen. Maar bij een bijeenkomst verkondigde de COVS ook scheidsrechters bij te staan die géén lid zijn. Ik kan geen gebruik maken van de trainingen, dus waarom moet ik dan nog lid zijn?? Ondanks dat ze ongetwijfeld goede dingen doen, krijg je heel snel het idee dat het een gezelligheidsclubje (aan het worden) is..

En hoewel de KNVB de COVS promoot, is het aan de andere kant ook een blok aan het been. De COVS levert de KNVB namelijk geen nieuwe scheidsrechters, het kost de KNVB voornamelijk geld, de COVS strijd namelijk voor hogere vergoedingen. Alleen de leden die een training bij de COVS volgen, zullen uiteindelijk beter/fitter worden/blijven. Dus enkel indirect een opbrengst voor de KNVB. Maar een looptraining kun je (bijna) overal volgen en met genoeg discipline loop je voor jezelf.

Het standpunt van het NOCNSF heb ik nog niet eerder gehoord, maar lijkt me compleet onhaalbaar. Je kunt toch niet verwachten dat de KNVB ook in naam van, bijvoorbeeld, JBN gaat spreken? Het NOCNSF heeft een aantal nationale afgevaardigden, laat hun spreken met de lokale bonden. (En kan me niet voorstellen dat dat nu niet gebeurd).

21 mei 2012, 15:14
Profiel
Pierluigi Collina

JBN?
Jeu de Boules Nijmegen?

21 mei 2012, 19:40
Profiel
Pierluigi Collina

Judo Bond Nederland, Wouter... ;)

21 mei 2012, 20:31
Profiel
Pierluigi Collina

District: West 1
Groep: JC Za + G Zo
Ik ben mij als beginnende scheidsrechter aan het orienteren of het nuttig is om lid te gaan worden van COVS.

Heeft dit meerwaarde voor een starter? De trainingen doe ik meestal zelf al, dus ik hoef niet perse lid te worden voor de woensdagtraining.

Wat is dan nog verder de meerwaarde? Kan iemand mij dit uitleggen.

Omdat scheidsrechter zijn naast een hobby ook een vak is, en vakkennis kun je trainen waarmee je ook je eigen prestaties verbetert.
Like de pagina om op de hoogte te blijven: https://www.facebook.com/scheidsrechtersvak/

19 feb 2014, 10:25
Profiel
Pierluigi Collina

MrWrong schreef:
Ik ben mij als beginnende scheidsrechter aan het orienteren of het nuttig is om lid te gaan worden van COVS.

Heeft dit meerwaarde voor een starter? De trainingen doe ik meestal zelf al, dus ik hoef niet perse lid te worden voor de woensdagtraining.

Je moet voor jezelf overwegen wat je er persoonlijk beter van wordt.

Je kunt vrijblijvend eens meedoen met een woensdag training. Dan zie je ook een beetje hoe er getraind wordt.
Ik train tegenwoordig ook bij de COVS. Enerzijds omdat er veel voor mij bekende sr's trainen, het trainingsniveau bij onze COVS ligt vrij hoog en je doet oefeningen, die bij zelf trainen snel overslaat. (explosiviteit, starten, draaien, achteruit etc)

19 feb 2014, 11:55
Profiel
Scheidsrechter op B-lijst

MrWrong schreef:

Ik fluit inmiddels bijna 8 jaar (waarvan 5,5 jaar voor de KNVB). Van alle kanten is mij, door de jaren heen, verteld dat ik lid 'moest' worden van de COVS. Omdat ik de meerwaarde er absoluut niet van inzie, heb ik dit nooit gedaan. Na 8 jaar is er ook nog altijd geen moment geweest waarop ik de COVS nodig had.

Wel heb ik ooit enkele trainingen van COVS-verenigingen gevolgd, dit was op avonden waarop bepaalde lezingen gekoppeld waren aan een veldtraining. Zowel in Zwolle als in Deventer zag ik inderdaad vooral een gezelligheidsclubje, waar van een fanatieke training geen sprake was. Lid worden van de COVS moet je uiteraard helemaal zelf weten, maar ik zal me er nooit aanmelden.

20 feb 2014, 14:39
Profiel WWW
Pierluigi Collina

Ik spreek hier puur voor mezelf en geef mijn eigen mening, dus laat niemand zich hierdoor afleiden:

Ik ben een paar jaar lid geweest van de COVS Eindhoven.
In het begin interessant, gezellig.
* Praten met collega's waar ik veel van opstak.
* Trainen, gericht op het fluiten, dus interval, looplijnen etcetera. Best wat van geleerd.
* Voetbaltoernooien! Kon ik laten zien hoe geweldig ik kon voetballen!
* Spelregelavonden: leerzaam! Zat ook in de spelregelcommissie.

Met de jaren kwam de ervaring en verloor de COVS voor mij zijn meerwaarde.
* Collega's die steeds maar zeiden hoe geweldig ze hadden gefloten en/of trots waren op het aantal uitgedeelde kaarten. Bah.
* Trainingen met voornamelijk oudere collega's, laag tempo en niveau, met voetbal verboden om slidings te maken (terwijl ik die toch wel nodig had met mijn beperkte snelheid)
* Voetbaltoernooien werden steeds slechter bezet, met als dieptepunt i.v.p. 11 tegen 11, 7 tegen 7 waarbij zelfs toen teams op het laatste moment afzegden of niet op kwamen dagen. Ook waren enkelen in ons team veel te fanatiek wat de sfeer niet ten goede kwam.
* Spelregelavonden: nog steeds leerzaam. Wel saai uitgevoerd, beetje debiteuren-crediteurenstijl. Spelregelcommissie was 6x per jaar vergaderen en éénmaal naar een voetbalvereniging om spelregeluitleg te geven. En ik ben nou eenmaal geen vergadertype.

Ben toen gestopt bij de COVS, en mis het niet.

Nogmaals: mijn mening. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat vele collega's het nu net zo leuk vinden als ik dat in het begin vond. Laat ik maar zeggen dat de COVS en ik uit elkaar zijn gegroeid. Maar wel als vrienden uit elkaar gegaan...

20 feb 2014, 17:20
Profiel
Pierluigi Collina

District: Oost
Groep: ZASD
Zelf train ik bij de COVS Apeldoorn. We hebben een redelijk grote trainingsgroep met zowel jongere als oudere, fanatieke en minder fanatieke leden. Voor mijzelf hebben de trainingen zeker hun nut, met name op het gebied van sprinten, startsnelheid, e.d.
Daarnaast hebben wij elke week spelregelvragen, die erg leerzaam zijn.
Daarnaast is het heel erg nuttig voor mij om lastige situaties of wedstrijden op de COVS te bespreken met de andere leden. Je kunt je verhaal en vragen kwijt bij anderen die in hetzelfde vakgebied zitten.

Voor mij heeft de COVS dus zeker nut.

20 feb 2014, 22:23
Profiel
Scheidsrechter op A-lijst

District: Zuid
Groep: Zondag E
Geheel met Ref eens,

Ik train elke dinsdagavond bij de COVS Weert e.o. , dit doe ik niet voor mijn conditie op pijl/beter te houden/maken, maar vooral voor de sociale omgang met medescheidsrechters. Na de training spelregelbespreking/kaarten/voetbal kijken of gewoon je hart luchten over wedstrijden die minder prettig verliepen. Ik heb vooral aan dit laatste erg veel aangezien ik weinig ervaring heb en nog erg jong ben. Ook leer je via de COVS veel meer mensen kennen wat natuurlijk ook op bepaalde vlakken in je voordeel kan werken ook voor de KNVB.

Zeker een aanrader.

21 feb 2014, 10:43
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ]